MediaWatch

Brügger beskylder Politiken for urent trav

Dokumentarist og nuværende kanalchef på Radio24syv, Mads Brügger, er ikke gået i flyverskjul ovenpå de seneste dages kritiske skriverier omkring hans seneste film ”Ambassadøren.” Det forklarer Mads Brügger selv i et indlæg i dagens Politiken, hvor han tager skarpt afstand fra den forsideartikel, som avisen bragte i går, og som omhandlede en af kilderne i filmen.

Dokumentarist og nuværende kanalchef på Radio24syv, Mads Brügger, er ikke gået i flyverskjul ovenpå de seneste dages kritiske skriverier omkring hans seneste film ”Ambassadøren.”

Det forklarer Mads Brügger selv i et indlæg i dagens Politiken, hvor han tager skarpt afstand fra den forsideartikel, som avisen bragte i går, og som omhandlede en af kilderne i filmen.

”Politikens forsidehistorie om, at jeg har fusket med journalistikken i min film ”Ambassadøren”, er – paradoksalt nok – så fusket, at jeg føler mig kaldet til at kommentere den,” lyder det fra Mads Brügger.

Fusk og fusk
Kilden i artiklen var Varney Sherman, som er selskabsadvokat i Liberia, og som Mads Brügger i filmen betaler 35.000 dollars for at blive kørt i stilling som diplomat i Den Central Afrikanske Republik, hvor filmen har sit fokus.

Politiken skrev i artiklen torsdag, at Varney Sherman anklagede Mads Brügger for fusk, fordi dokumentaristen ifølge advokaten fremstiller ham som korrupt, selv om han ikke beholder pengene. Ifølge Politiken foreligger der emails, der beviser den påstand.

Mads Brügger understreger, at han i filmen ikke udråber den liberiske advokat som korrupt, og han skyder samtidig på Politikens journalist bag historien, Andreas Lindquist:

"...også her er der urent trav fra Lindquists side: Intet sted i filmen siger jeg direkte, Sherman er korrupt," lyder det fra Brügger.

Intet flyverskjul
Desuden skyder den nuværende kanalchef også på Politikens journalist, fordi han ifølge Brügger selv fremstiller ham, som om han er gået i ”flyverskjul”, da han ikke vil kommentere de omtalte emails i sagen. Det skyldes ifølge Brügger, at han ikke kan verificere deres ægthed.

Endelig beskylder Brügger Politiken for ikke at have sat sig ind i, hvilken person den liberiske advokat er, og undrer sig over, at avisen bruger ham som troværdig kilde.

Politiken skriver tilbage, at Mads Brügger ”har haft alle muligheder for at udtale sig og dermed evt. korrigere fejl og misforståelser.”

- TBC 

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs