MediaWatch

Analytiker: Berlingske skulle fyre uanset hvad

Berlingske Media er nødsaget til at spare - og det uanset om koncernen er sat til salg af ejeren Mecom eller ej. Sådan lyder vurderingen fra medieanalytiker hos revisions- og konsulentfirmaet PWC, John G. Sørensen, efter at Berlingske i dag har meldt ud, at koncernen skal spare 16 mio. kr. i år og derfor nedlægger 83 stillinger.

Berlingske Media er nødsaget til at spare - og det uanset om koncernen er sat til salg af ejeren Mecom eller ej.

Sådan lyder vurderingen fra medieanalytiker hos revisions- og konsulentfirmaet PWC, John G. Sørensen, efter at Berlingske i dag har meldt ud, at koncernen skal spare 16 mio. kr. i år og derfor nedlægger 83 stillinger.

”Jeg tror ikke nødvendigvis, at fyringsrunden hænger sammen med Mecoms strategiske review og et salg af Berlingske. Det kan godt være, men det er et gæt. Men man kan sige, at der er ingen tvivl om, at beskeden oppefra er, at Berlingske skal tjene penge. Uanset om de skal sælges eller blive i Mecom, så skal det være en lønsom forretning. Og skal Mecom have penge for Berlingske, så skal de demonstrere, at de er på vej,” lyder det fra John G. Sørensen, der især hæfter sig ved det seneste halvårsregnskab fra koncernen, som viste en negativ bundlinje på 38,7 mio. kr.:

”Det regnskab, som de senest har fremlagt, er ikke imponerende. Så man kunne godt forestille sig, at selv om man ikke har salgstanker, så ville man kræve af ledelsen, at de gjorde et eller andet.”

God latin og fyringer
Topchef Lisbeth Knudsen lægger i en intern meddelelse til medarbejderne vægt på, at den ny fyringsrunde ellers ikke lå i kortene, fordi koncernen også havde en fyringsrunde tidligere på året. Men de nye sparetiltag er ifølge Berlingske-bossen nødvendige på grund af en skuffende juli i annonce- og bladsalget.

Samtidig understreger hun i meddelelsen, at besparelserne ikke hænger sammen med et muligt salg af koncernen.

Men netop det, at fyringsrunden kommer så hurtigt efter, at koncernen sparede sidst, virker ifølge John G. Sørensen besynderligt:

”Det virker lidt mærkeligt. Det er normalt god latin, at hvis man skal fyre, så gør man det fuldt ud, så man ikke skal vende tilbage for hurtigt med nye fyringer. Samtidig er det jo en voldsom beskæring. Og om det har fået en ekstra tand, fordi man skal gøre sig salgslækker, det ved jeg ikke, men det kunne jeg da sagtens forestille mig," lyder det fra analytikeren, der fortsætter:

"Det lyder i hvert fald mærkeligt, at det kan overaske så meget, at man skal lave så stor en sparerunde. Det ville måske have været mere forståeligt, hvis det havde været en mindre justering, men med den her runde er vi jo oppe i nogle ret mærkbare procenter.”

Men bestyrker det ideen om, at det kan være på grund af et muligt salg?
”Man kan sige, at der er i hvert fald ingen tvivl om, at i en salgssitaution bliver tonen hårdere, og aktionærerne træder mere i karakter og siger, at nu skal der leveres. Men omvendt tror jeg bare, at aktionærerne er trådt i karakter tidligere.”

Flere fyringsrunder på vej
John G. Sørensen er samtidig usikker på, hvordan Berlingske kan holde til at blive ved med at spare:

”Berlingske gør det, de plejer, og det er at reducere staben. Men man kan undre sig over, at det kan blive ved med at hænge sammen, men det kan det forhåbentlig. Men det kan blive svært for en direktion at forklare, at hvis de ved sidste fyringsrunde mente, at de havde skåret ind til benet, at de så nu pludselig kan undvære 80 mennesker så kort tid efter. Det er svært at forklare uden samtidig at sige, at så er der noget, der forsvinder f.eks. et specifikt forretningsområde. Men ellers er det svært at forstå, hvorfor de ikke gjorde det i første hug. Og det ved jeg ikke, om de har et svar på.”

Men Berlingske bliver ifølge John G. Sørensen ikke eneste mediekoncern, der skal fyre:

”Jeg tror, der kommer flere sparerunder, men jeg kan ikke sige, hvor hurtigt de kommer. Men jeg tror, at det bliver én lang skæren-til, indtil vi når den balance som de nye lavere indtægtsniveauer passer til.”

- TBC 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs