Bonnier: ”Det er klart, at vi ikke er gået fri”

Andet kvartal har gjort ondt på magasinerne i Bonnier. Ifølge salgsdirektør Lars Guldager havde koncernen håbet, at foråret ville rette på en svag start på 2012, men i stedet gik det den anden vej - annonceomsætningen er gået ca. 10 procent tilbage på printmedierne. Det er trods alt bedre end branchen generelt, som ifølge den seneste opgørelse fra DRRB er gået tilbage med 19 procent.
Thomas Bo Christensen

Andet kvartal har gjort ondt på magasinerne i Bonnier. Ifølge salgsdirektør Lars Guldager havde koncernen håbet, at foråret ville rette på en svag start på 2012, men i stedet gik det den anden vej - annonceomsætningen er gået ca. 10 procent tilbage på printmedierne.

Det er trods alt bedre end branchen generelt, som ifølge den seneste opgørelse fra DRRB er gået tilbage med 19 procent.

”Det har ikke været helt så slemt, men det er klart, at vi ikke er gået fri,” lyder det fra Lars Guldager.

Havde I forventet et fald på 10 procent?
”Nej, jeg havde nok håbet på, at markedet var begyndt at stabilisere sig noget mere, og at investeringslysten kom tilbage. Men med den uro, der er ude på de store markeder i Europa, giver det noget usikkerhed, og jeg tror desværre, at det er noget af det, der har indflydelse på annoncørernes investeringslyst."

Sommer-fald
Og udviklingen har ikke ændret siden sommeren satte ind, forklarer salgsdirektøren:

”Desværre er tendensen den samme i tredje kvartal. Sportsbegivenhederne i løbet af sommeren har ikke givet nogen positiv effekt. Snarere tværtimod vil jeg sige. Nogle af dem, som måske har været store sponsorer inden for de store sportsbegivenheder, har valgt at fokusere der. Det har de gjort i et miljø, der er nyhedsdrevet, og eftersom vi rent redaktionelt ikke har mulighed for det, så har vi mistet noget omsætning der. Men det tror jeg vil komme tilbage,” fortæller Lars Guldager.

Foruden faldet på print kan Bonnier også registrere et tilsvarende fald på omkring 10 procent på online-delen, hvilket ifølge salgsdirektøren er endnu mere overraskende, og samtidig er det med til at dæmpe forventningerne yderligere til resten af året:

”Jeg er usikker på, hvordan det vil ende, men jeg tror, vi kommer til at gå under i forhold til sidste år samlet set. Et sted mellem 5-10 procent.”

- TBC 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også