Aller om annoncefald: Krystalkuglen er forsvundet

Efter en pæn start på 2012 er det igen blevet hverdag på magasinerne. De seneste tal fra DRRB viser et samlet fald på 19 procent i annonceomsætningen for magasiner og ugeblade i andet kvartal.
Thomas Bo Christensen

Efter en pæn start på 2012 er det igen blevet hverdag på magasinerne. De seneste tal fra DRRB viser et samlet fald på 19 procent i annonceomsætningen for magasiner og ugeblade i andet kvartal.

De mørkere tider har også indfundet sig hos Aller, der i årets første tre måneder ellers kunne prale med en vækst på omkring ti procent i annoncesalget på printmedierne. I stedet er væksten ifølge annoncedirektør Ene Charlotte Krog blevet erstattet af et fald på omkring fem procent i annonceomsætningen i andet kvartal. 

Dermed er det et stykke fra den samlede magasin-tilbagegang, men stadig ikke prangende, lyder det fra annoncedirektøren:

”Vi er heldigvis ikke nede med 19 procent, men vores andet kvartal var ikke lige så interessant, om man så må sige, som vores første kvartal. Men hvis resten af markedet er nede med 19 procent, så er jeg da rimelig godt tilfreds med kun at være nede med fem procent.”

Uforudsigelig fremtid
Ifølge Ene Charlotte Krog er der ikke noget mønster i tilbagegangen, ligesom hun har svært ved at give et bud på, hvordan resten af året udvikler sig:

”Det er ikke sådan, at det er en kategori, en type kunder eller type blade, der går tilbage. Der er ikke noget mønster. Samtidig er krystalkuglen lidt forsvundet i forhold til, hvad der sker i markedet på print,” siger Ene Charlotte Krog.

Hun fortæller, at heller ikke sommer-månederne har været alt for lyse:

”Det bliver ikke værre end andet kvartal, men der skal da arbejdes for det,” fortæller hun.

Alligevel regner hun med, at 2012 lander på niveau med 2011:

”Første kvartal gik helt fantastisk, og vi gik tilpas meget over, så jeg har stadig en forventning om, at jeg når mit årsbudget.”

 - TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også