Mecom vil kun sælge Berlingske samlet

Spekulationer har der været nok af, siden Mecom i juli satte gang i et såkaldt ”strategic review”, der aktivt skal se på mulighederne for yderligere frasalg i den britiske mediekoncern – herunder mulighederne for et salg af danske Berlingske Media. Topchef i koncernen, Lisbeth Knudsen, er dog sparsom med oplysninger omkring, hvad der sker i Pilestræde i disse dage. Det eneste, hun dog kan sige, er, at konkurrenter og mulige købere ikke behøver spekulere i, at Berlingske-koncernen bliver splittet op ved et evt. salg.
Thomas Bo Christensen

Spekulationer har der været nok af, siden Mecom i juli satte gang i et såkaldt ”strategic review”, der aktivt skal se på mulighederne for yderligere frasalg i den britiske mediekoncern – herunder mulighederne for et salg af danske Berlingske Media.

Topchef i koncernen, Lisbeth Knudsen, er dog sparsom med oplysninger omkring, hvad der sker i Pilestræde i disse dage. Det eneste, hun dog kan sige, er, at konkurrenter og mulige købere ikke behøver spekulere i, at Berlingske-koncernen bliver splittet op ved et evt. salg.

”Det kan jeg sige med sikkerhed, fordi det er Mecoms bestyrelses klare beslutning, at hvis der bliver tale om et salg af Berlingske Media, så bliver det den samlede virksomhed og ikke stykvis og delt,” lyder det fra Lisbeth Knudsen.

Hvis Mecom fastholder den beslutning, kan det dermed blive endnu svære at finde en køber til de danske medieaktiviteter, eftersom en række analytikere peger på, at en opsplitning af koncernen er denmest oplagte måde for Mecom at komme af med Berlingske på. F.eks. er det tvivlsomt, hvorvidt JP/Politikens Hus vil være interesseret i at overtage Berlingskes mange lokaludgivelser, mens det derimod vil være attraktivt for f.eks. Fynske Medier.

Hvad er tidshorisonten i forhold til strategic review-processen?

”Der er ikke nogen fast tidshorisont. Arbejdet er i gang. På et tidspunkt skal der tages stilling til det i Mecoms bestyrelse, men der er ikke nogen bestemt deadline.”

Du har tidligere udtalt, at et salg af Berlingske kun er ét af udfaldene af det såkaldte ”strategic review” – hvordan kan de andre udfald af processen se ud?

”Jeg giver mig ikke ind i spekulationer i den her fase. Det vil være helt uholdbart i den position, jeg sidder i. Jeg har bare sagt, at et af udfaldene kan være, at Berlingske skal have en ny ejer.”

Men kan du be- eller afkræfte, hvorvidt der er en salgsproces i gang?

”Der kører en proces nu omkring det her strategic review, og det bliver ikke en proces, jeg går ud og kommenterer offentligt på.”

Hvad er din rolle i processen?

”Jeg har opgaven i forhold til Danmark.”

Og hvad går den ud på?
”Jeg kommer ikke til at komme nærmere ind på det.”

Men har du en opgave i forhold til en mulig salgsproces?

”Jeg har en opgave i forhold til det strategic review, det er det eneste, jeg kan bekræfte,” fortæller Lisbeth Knudsen.

Hårdt halvsårsregnskab
I det seneste halvårsregnskab fra Mecom, som også indeholder tal for Berlingske Media, kunne man konstatere, at de første seks måneder af 2012 havde været hårde ved Berlingske-koncernen.

Bundlinjen landede på minus 38,7 mio. kr. efter finansielle udgifter og ekstraordinære omkostninger til især afskedigelser i forbindelse med lukningen af Urban. Et resultat, der var ca. 21 mio. kr. dårligere end første halvår af 2011.

Da Lisbeth Knudsen kommenterede regnskabet understregede hun, at bundlinjeresultatet ikke var retvisende, fordi det netop indeholdt en ”række ekstra omkostninger og koncernkonsolideringer”, og at det vigtigste i stedet var, at koncernen formåede - trods nedgang i både annoncer og avissalg - at lande et driftsresultat på 67,7 mio.

Men spørger man Berlingske-chefen, om disse ekstraordinære omkostninger, som trækker bundlinjen i røde tal, vil frafalde, hvis Berlingske ryger på andre hænder, får man ikke noget svar.

”Jeg går slet ikke ind i at kommentere på det her nu,” lyder det fra Lisbeth Knudsen.

I tilfælde er, at Berlingske skal sælges – hvad skal koncernen så sælges på? Hvor er indtjeningsmaskinen i koncernen? 

”Berlingske Media er en sund virksomhed. Danmarks største, når det gælder medievirksomheder indenfor dagbladsområdet, men derudover driver vi en lang række digitale forretninger med et meget stort potentiale. Det er selvfølgelig også det strategic review, nemlig den samlede værdi af vores printforretning og mange digitale satsninger.”

Hvor er det helt konkret, at I tjener penge på det digitale?

”Vi tjener da penge på onlinedelen hele vejen rundt. Men jeg går ikke ind og kommentere på enkelt ting nu,” fortæller hun.

Det er i Mecom- og Berlingske-regnskabet ikke muligt at se indtjeningen for de enkelte udgivelser.

Lars Munch har udtalt til MediaWatch, at Berlingske bør få en ”professionel, stabil og langsigtet publicistisk ejer” – er du enig i det?

”Jeg vil ikke kommentere overhovedet på den situation,” lyder det kort fra koncernchefen, der afviser at kommentere yderligere på spekulationer:

”Medierne rundt omkring os har rigtig meget interesse i det og har mange spekulationer i gang. Men jeg kommer ikke til at kommentere på alle de her spekulationer i de kommende måneder, hvor det her kommer til at stå på.” 

Men når du selv siger, at Berlingske kan ende med at komme til salg – betyder det så ikke, at organisationen i Berlingske kommer i en usikker situation, indtil der er noget på plads? F.eks. i forhold til at sætte nye initiativer i søen og i forhold til personalemæssige forhold?

”Det, jeg har sagt til medarbejderne i Berlingske Media, er, at næsen skal i sporet. Vores vigtigste opgave er at sikre resultatet for 2012, og hvad der foregår omkring det her strategic review, det kommer der oplysninger om, når tid er, og når der er noget nyt at fortælle.”

Berlingske Media fyrede i går annoncedirektør Søren Hyldgaard, fordi koncernens mål for annoncesalget ikke er blevet indfriet.   

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også