Sådan kan et salg af Berlingske se ud

Hvis en virksomhed som Berlingske Media med en omsætning på flere milliarder kroner og flere tusinde ansatte skal sælges, kræver det et massivt forarbejde, inden en købsaftale er plads, og der kan tages fotos af smilende nye ejere.  Virksomhedshandler af den størrelse kan i nogle tilfælde vare flere år, men kilder i corporate finance-miljøet, som MediaWatch har talt med, vurderer, at et Mecom-salg af den danske mediekoncern formentlig vil tage et sted mellem seks og ni måneder.
Thomas Bo Christensen

Hvis en virksomhed som Berlingske Media med en omsætning på flere milliarder kroner og flere tusinde ansatte skal sælges, kræver det et massivt forarbejde, inden en købsaftale er plads, og der kan tages fotos af smilende nye ejere. 

Virksomhedshandler af den størrelse kan i nogle tilfælde vare flere år, men kilder i corporate finance-miljøet, som MediaWatch har talt med, vurderer, at et Mecom-salg af den danske mediekoncern formentlig vil tage et sted mellem seks og ni måneder.

Ifølge Børsens oplysninger er det sandsynligt, at Mecom vil skyde en salgsproces i gang i løbet af et par måneder. Og når det sker, er der mange trin, der skal falde i hak, inden en køber kan sætte sin signatur på en købsaftale.   

Lav en teaser
Første skridt i en typisk salgsproces vil være for Mecom og Berlingske at finde en finansiel rådgiver samt en juridisk rådgiver, der kan stå for salgsprocessen og kontakten til de mulige købere (det er endnu ikke kendt, hvem der i givet fald skal stå for et salg af den danske koncern, men angiveligt er det Rabobank, der står for at finde købere til Mecoms hollandske aktiviteter).

Den finansielle rådgiver vil herefter starte en proces med at dokumentere Berlingske Media som virksomhed og herefter producere noget præsentationsmateriale i ”teaser”-form, som kan blive udleveret til oplagte købere.

De interesserede køberne skal herefter underskrive en fortrolighedserklæring. Dem, der skriver under, vil herefter få yderligere materiale udleveret – herunder et såkaldt information memorandum på alt fra 10 til 100 sider, som beskriver virksomheden så klart, at det gør enhver potentiel køber i stand til vurdere, hvorvidt Berlingske Media passer ind i vedkommendes strategi.

Indikativt bud
I samme information memorandum vil der også være visse finansielle informationer, som køber kan bruge til at danne grundlag for et indikativt bud, som køber vil blive bedt om i et såkaldt ”instruction letter” fra Mecom eller den finansielle rådgiver.

Et indikativt bud vil sædvanligvis indeholde en pris, som er gjort op på en bestemt måde, som sælger ønsker, at det skal gøres op på - bl.a. hvad det er man byder for, købers intentioner for videre drift, hvordan købet skal finansieres, og om finansieringen er på plads osv.

På baggrund af det indikative bud kommer så en såkaldt ”management presentation”, hvor køber bliver indbudt til at møde ledelsen og formentlig også et eller flere bestyrelsesmedlemmer. De vil så forklare virksomhedens styrker og fremtid, ligesom køber har mulighed for at stille spørgsmål.

Efterfølgende skal køber så bekræfte sit indikative bud.

Velkommen til datarummet
Herefter får køber lov til at få en mere reel og dybere indsigt virksomhedens papirer i det såkaltde ”datarum”, hvor køber vil få adgang til Berlingske Medias årsregnskaber, bestyrelsesreferater, strategiplaner, kontrakter osv.

På baggrund af den information, som køber kan gennemgå med advokater, revisorer og finansielle rådgivere, skal køber give et bindende bud.

Er det tilfredsstillende indledes der en slutforhandling, hvor køber og sælger forhandler en såkaldt ”Sale and Purchase Agreement”.

Forhandlingerne afsluttes med en aftale om, hvordan overdragelsen skal finde sted, og hvordan aftalen skal kommunikeres.

Og så er der pludselig gået 6-9 måneder.

- TBC 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også