Dagens Medicin: Det handler om at gå smalt

Det er historien om gyngerne og karrusellerne, der bedst passer til beskrivelsen, når adm. direktør og chefredaktør på Dagens Medicin, Kristian Lund, ser tilbage på 2011. Den Bonnier-ejede virksomhed, hvis hovedudgivelse er avisen af samme navn, er ligesom resten af printmarkedet presset og har bl.a. oplevet en tilbagegang på annoncesiden på omkring 5 procent.
Thomas Bo Christensen

Det er historien om gyngerne og karrusellerne, der bedst passer til beskrivelsen, når adm. direktør og chefredaktør på Dagens Medicin, Kristian Lund, ser tilbage på 2011.

Den Bonnier-ejede virksomhed, hvis hovedudgivelse er avisen af samme navn, er ligesom resten af printmarkedet presset og har bl.a. oplevet en tilbagegang på annoncesiden på omkring 5 procent.

Alligevel viser bundlinjen for sidste år et lille overskud på 1,6 millioner, og det skyldes hovedsagligt, at selskabet har oplevet en solid fremgang i deres sideaktiviteter – både det nye nyhedsbrev Dagens Pharma, men særligt konferencevirksomheden Agenda, som ifølge direktøren i dag udgør omkring 25 procent af forretningen.

”Resultatet er tilfredsstillende året taget i betragtning. Og især fordi vi kom i gang med en masse nye ting, som har vist sig at være velfungerende, og som vi har store forventninger til både i indeværende år og fremefter. Så på den måde var 2011 et godt år. Men det er klart, den her virksomhed fremover skal give et større overskud end 1,6 millioner kroner,” lyder det fra Kristian Lund. 

Mindre konkurrence
For uden de nye aktiviteter har heller ikke været uden betydning for Dagens medicin, at konkurrencen på området er blevet mindre, fordi hovedkonkurrenten 'Ugeskrift for Læger' sidste år skar udgivelsesfrekvensen ned og gik fra at udkomme på print hver uge til hver anden uge.

”Det har betydet, at vi har fået lidt mere medvind på job-rubrikker, og måske har det også medvirket til, at andet halvår af 2011 blev fint. Hidtil har vi delt markedet 50-50 på jobrubrikker, men nu lægger vi afstand til dem,” siger Kristian Lund,der forventer, at bundlinjen for 2012 lander i omegnen af et overskud på omkring 3 millioner.

Et supplement til journalistik
De penge skal ifølge Kristian Lund netop hentes på de nye aktiviteter, så som konferencer, kurser og flere nyhedsbreve.

Kristian Lund spår, at f.eks. konferencevirksomheden allerede næste år vil udgøre omkring halvdelen af omsætningen:

”Det var noget, vi skulle være gået i gang med for længst. Det er et rigtig fint supplement til at lave medier, fordi vi jo bruger avisen til at markedsføre projekterne. Lige som alle andre medievirksomheder har vi den udfordring, at vi skal finde nogle aktiviteter, som kan brødføde os, fordi printmarkedet er i tilbagegang. Vi er oven i købet favoritiseret af at være gratis for alle læger i Danmark, så vi bliver ikke påvirket af bladsalg, men vi bliver påvirket af svingninger på annoncemarkedet," lyder det fra den adm. direktøren, der fortsætter:

"Derfor forsøger vi at gøre os mere uafhængige ved at udvikle os på den her måde. Men omvendt er det kun et supplement, det er ikke en erstatning for journalistikken. Men det vi taber på de traditionelle aktiviteter, vinder vi ind her."

Fidus til flere nyhedsbreve
Kristian Lund har foruden konference-aktiviteterne især ”fidus” til flere nye og meget smalle nyhedsbreve:

”Foruden Dagens Pharma er vi i gang med flere smalle nyhedsbreve, hvor vi udnytter stof, som vi allerede har, men hvor vi smaller dem meget til og sender nyheder til særlige abonnenter, før vi sender dem ud gratis ud på nettet eller i avisen. Så det handler om, at forkæler nogle bestemte læsere, og i Dagens Pharmas tilfælde er det så dem, der er optaget af lægemidler,” siger han og fortæller, at Dagens Pharma har lige omkring 1.000 brugere ud af et marked, som ifølge ham er på højst 2.000.

Nyhedsbrevets omsætning er på omkring 0,5 millioner kroner, hvilket ifølge Kristian Lund er ”fuldt ud tilfredsstillende”.

Konference-journalistik
Det næste nyhedsbrev kommer til efteråret og er foreløbig et eksperiment.

”Her laver vi et betalt nyhedsbrev op til en stor konference, som vi så dækker i den uges tid, som den varer. Herefter lever stoffet videre på hjemmesiden i nogle måneder. Og eftersom medicinalområdet holder rigtig mange kongresser, så kan det blive en relativ stor ting for os,” siger Kristian Lund og fortæller, at det første projekt er en kræftkonference i Wien i begyndelsen af september med 20.000 deltagere.

Ifølge Kristian Lund håber han, at de smalle nyhedsbreve kan komme til at blive 20 procent af forretningen.

”Jeg tror, at mange medier kunne løse mange af deres problemer med at lave nogle meget smalle produkter.”

 - TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også