I weekenden skal vi være TV 2 på print

Det går bedre på Søndagsavisen: Omsætningen på tekstannoncer steg med 20 pct. sidste år, sidetallet vokser, og underskuddet bliver mindre på den husstandsomdelte gratisavis, der har et større læsertal end resten af de store søndagsaviser til sammen.  

Men der er stadig et gabende millionminus på bundlinjen. Og Søndagsavisens adm. direktør er ikke tilfreds, før det er vendt til et plus. 

Det går bedre på Søndagsavisen: Omsætningen på tekstannoncer steg med 20 pct. sidste år, sidetallet vokser, og underskuddet bliver mindre på den husstandsomdelte gratisavis, der har et større læsertal end resten af de store søndagsaviser til sammen.  

Men der er stadig et gabende millionminus på bundlinjen. Og Søndagsavisens adm. direktør er ikke tilfreds, før det er vendt til et plus. 

"Det er en flot vækst, vi har. Jeg er glad for, at vi i det store billede følger planerne for annoncevækst. Men jeg er først glad, når vi tjener penge," siger Arne Ullum, Søndagsavisens adm. direktør. 

Søndagsavisen et stort millionbeløb - omkring 100 mio. kr. - på tabte jobannoncer, da finanskrisen slog bunden ud på annoncemarkedet. Derfor lagde avisen i 2008 en ny strategi, der skulle øge indtjeningen på tekstannoncer i stedet.
Den har stadig ikke lappet hullet i regnskabet, der i 2011 viste et underskud på - 36,5 mio. kr. Men strategien med tekstannoncerne går efter planen, og underskuddet er 7 mio. kr. mindre end i 2010. 

Omsætningen på tekstannoncer steg med 20 pct. i 2011, og Arne Ullum, forventer, at den vækst vil gentage sig i 2012 trods det tunge annoncemarked. 

"Markedet er ustabilt og hamrende svært i øjeblikket. Men hvis vi ikke når en vækst på 20 pct. på tekstannoncer, så er jeg en meget skuffet mand," siger han. 

Være TV 2 på print
Avisen udvider i øjeblikket med otte sider om året,og det giver plads til en bredere dækning. Det redaktionelle kernestof vil fortsat følge den strategi, som avisen lavede i 2008 om fokus på forbrug, privatøkonomi og bolig. Men det vil Søndagsavisen, der i maj ansatte en politisk redaktør, gerne udvide til også at berøre politik og kultur.

"Vi  breder vores dækning ud. Vi skal have samme rolle på print, som TV 2 har på tv: Det eneste sted, hvor du kan ramme et bredt udsnit af danskerne. Søndagsavisens læsertal er større end de store søndagsaviser til sammen," siger Arne Ullum.

Søndagsavisens læsertal er dog ramt af den samme tendens som de øvrige aviser: Det falder. I vinterhalvåret 2011-2012 havde Søndagsavisen samlet 1.272.000 læsere - det er 57.000 læsere, eller 4,2 pct., mindre end samme periode året før. 

Regnskabet skal kunne stå selv
Moderselskabet North Media forventer, at Søndagsavisen i 1. kvartal 2013 vil kunne bidrage positivt til koncernregnskabet, hvis man indregner den indtjening, som North Medias distributionsselskab har ved at omdele Søndagsavisen. Men målet er et selvstændigt positivt regnskab. Og det kommer til at tage et par år mere, før den ambition er i mål, siger Arne Ullum.

"Det er en flot milepæl at nå break even med koncernen. Men det er ikke tilfredsstillende, det er det først, når vi har et stand alone overskud," siger han.

Tal fra North Medias viser, at Søndagsavisen øgede omsætningen med 27 pct. i første kvartal - sammenholdt med samme periode året før. 
Og Arne Ullum fortæller, at halvårsrapporten, der udkommer om kort tid, vil vise en vækst på et "højt niveau", da flere store tekstkunder er kommet til.
 
- JHT

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også