Hårdt halvår i Berlingske Media

Første halvår 2012 gav fremgang på driftsresultatet, men det samlede underskud er vokset efter et halvår med fyringsrunder og faldende omsætning.

Det har været et dyrt første halvår 2012 for Berlingske Media, der i januar lukkede gratisavisen Urban og fyrede 87 medarbejdere.

Men Berlingske Media formår trods nedgang i både annoncer og avissalg at spare sig til et driftsresultat (EBITDA) på 67,7 mio. kr.  - en svag stigning sammenlignet med samme periode sidste år, hvor driftsresultatet var 66,2 mio. kr.  

Alligevel ender årets første seks måneder med et resultat på minus 38,7 mio. kr., når finansielle udgifter og ekstraordinære omkostninger til blandt andet afskedigelser og et it-outsourcing-projekt er trukket fra. Underskuddet er større end samme periode sidste år, hvor Berlingske Media havde et underskud på 20,8 mio. kr.  

Det viser halvårsregnskabet for Berlingske Medias ejer Mecom Group.
 
Annoncenedgang sparet hjem
Lukningen af den annoncefinansierede gratisavis Urban og et generelt hårdt annoncemarked har skåret Berlingskes annonceindtægter med 13 pct. i forhold til første halvår 2011.

Dette kan dog være en lidt uretfærdig sammenligning, da Berlingske i starten 2011 relancerede, hvilket gav annonceindtægterne et skub opad i den periode.

Samtidig med annoncenedgangen er indtægterne fra avissalg faldet i starten af 2012 for Berlingske Media, der foruden Berlingske også udgiver BT, Weekendavisen, JyskeVestkysten, Århus Stiftstidende og flere andre lokale dagblade. Især er BT's oplag faldet hurtigere end ventet. 

Abonnements-omsætningen er faldet 14 pct., efter Berlingske lukkede tre titler og samtidig bevidst ahr skåret i antallet af prøve-og rabatabonnementer.

Samlet er mediehusets omsætning faldet med 8,3 pct. til omkring 1,39 mia. kr. 

Det er dog lykkedes Berlingske at finde besparelser nok til at sænke udgifterne 8,8 pct. - nok til at indhente de faldende indtægter. 
Sparerunderne hjælper altså til at fastholde et positivt driftsresultat, selv om udgifterne til blandt andet afskedigelser, kostede 41 mio. kr., samtidig skaber røde tal på bundlinjen, 

Hårdt halvår i Mecom-gruppen 
Generelt har Mecom-gruppen, der har medievirksomheder i Polen, Danmark og Holland, haft et hårdt første halvår. 

To gange i løbet af maj og juni måtte koncernen nedjustere forventningerne til årets samlede resultat på grund af skuffende avissalg og annonceindtæger i især Holland og Danmark. Det fik aktiekurserne til at styrtdykke. 

I sidste uge lancerede koncernen en ny strategi, der skal trimme Mecom og skabe mere værdi til aktionærerne. Strategien betyder blandt andet et farvel til Mecoms tophcef Tom Toumazis og en nye ledelsesstruktur, der fokuserer mere på de enkelte national aktiviteter og mindre på det paneuropæiske samarbejde mellem Mecoms forskellige virksomheder.

Halvårsresultatet viser et driftsresultat (EBITDA), der sammenlignet med samme periode 2011 er faldet med 94 mio. kr. til 282 mio. kr. 

Mecom skriver  i regnskabet, at falder annonceomsætningen yderligere, kan selskabets fortsatte aktivitet afhænge af, at Mecom kan refinansiere koncernens lån, der - hvis ikke andet aftales - udløber i 2013. 

Læs medieanalytiker Henrik Schultzs vurdering af Mecom-regnskabet her.

- JHT, TBC




 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også