Stiften sætter tryk på sociale medier til OL

De sportsglade aarhusianere kan i år komme helt tæt på byens idrætsudøvere, når de dyster om medaljer ved OL i London. For ikke alene vil Århus Stiftstidende dække den store begivenhed på traditionel vis med masser af artikler på nettet og i avisen – Stiften vil også afprøve nye journalistiske redskaber og sociale medier, der får brugerne helt tæt på de lokale sportsfolk.
Thomas Bo Christensen

De sportsglade aarhusianere kan i år komme helt tæt på byens idrætsudøvere, når de dyster om medaljer ved OL i London.

For ikke alene vil Århus Stiftstidende dække den store begivenhed på traditionel vis med masser af artikler på nettet og i avisen – Stiften vil også afprøve nye journalistiske redskaber og sociale medier, der får brugerne helt tæt på de lokale sportsfolk.

”I praksis bliver det sådan, at man kan følge atleternes liv i OL-byen helt tæt. Så hvis man for eksempel interesserer sig for sejlsport, kan man på sociale medier få opdateringer fra sejleren Thorbjørn Schierup. Det kunne være et billede fra sejlernes container på havnen, hvor ingen journalister ellers har adgang, eller når Thorbjørn takker af efter en lang dag på vandet. Det giver med andre ord læserne et helt unikt indblik i atleternes liv. De får alt det, man ellers ikke har mulighed for at se og opleve,” lyder det fra Signe Damgaard Jepsen, der er redaktionschef på avisen og en af de bærende kræfter på projektet, som sker i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og ACTIVE Institute i Aarhus.

Oplagt mulighed
Projektet er finansieret gennem Shareplay, der et fællesskab mellem Region Midtjylland og Region Nordjylland, hvis formål er at udvikle fremtidens mediesektor.

OL-projektet er ét i en række af projekter, som bl.a. har inkluderet dækningen af musikeventen SpotFestival og U21-EM i fodbold.

Ifølge Signe Damgaard Jepsen er OL endnu en oplagt mulighed for at få endnu flere erfaringer med nye journalistiske koncepter:

”OL er jo det største, der findes inden for sportsverden. Det er fire år siden sidste OL, og der er sket meget, når det gælder sociale medier. Ikke mindst i forhold til atleternes egen brug af sociale medier, og derfor er en af opgaverne at teste, hvordan vi kan hjælpe atleten med at gøre vedkommendes historier interessante for andre. Vi vil gerne vise, at OL er mere end bare en konkurrence,” siger Signe Damgaard Jepsen, der fortæller, at tre lokale atleter deltager i projektet - sejler Thorbjørn Schierup, hækkeløber Sara Slott Petersen og bokser Dennis Ceylan.

Klassisk journalistik under pres
Signe Damgaard Jepsen lægger ikke skjul på, at projektet er grundlæggende sat i søen for at forny journalistikken, som er under pres på de klassiske platforme:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at der er færre, der holder avis, og det enkelte individ kan producere nyheder fra den mobil, de altid har i lommen. Det betyder ikke, at færre ønsker god journalistik, men måderne hvorpå folk gerne vil modtage deres daglige nyheder ændres. Og det vil vi gerne eksperimentere med. Og endelig gør vi det, fordi vi er interesseret i at finde nye måder at være noget for læserne på i Østjylland,” siger Signe Damgaard Jepsen.

Hurtig livedækning
De første erfaringer fra de tidligere projekter har allerede vist sig på avisen og udmøntede sig tidligere på året under dækningen af en stor højreradikal demonstration i Aarhus.

Her brugte Stiften en livedækning, hvor journalisterne indhentede reaktioner via sociale medier, hvilket ifølge redaktionschefen var mindst en time hurtigere end traditionel dækning.

Desuden dækkede avisen også den lokale musikfestival Northside hjemme fra redaktionen via sociale medier.

”Vi fik faktisk rigtige gode reaktioner på vores dækning af festivalen. Folk sagde, at det var som at være der selv,” siger hun, men understreger samtidig, at det ikke betyder, at Stiftens journalister fremover bliver siddende tilbage i redaktionslokalet og overvåge Twitter-strømmen:

”Sociale medier som input til journalistik er noget af det, som et mediehus skal stå på, men det skal selvfølgelig ikke stå på det alene. Men det er et godt redskab, som gør, at folk synes, at vi er der for dem.”

Twitter-skole
I forbindelse med OL-dækningen har avisen også lanceret en begivenhed, hvor læsere, der endnu ikke er kommet med på de sociale medier, kan få tips og vejledning til, hvordan de kan bruges.

”Nu er Stiftens læsere jo ikke alle med på Twitter og andre sociale medier, så det er vores formodning, at de gerne vil lære om det. Men udgangspunktet er naturligvis ikke, at vi skal uddanne hele Østjylland i Twitter. Pointen er, at vi har lagt hånden frem til læserne, fordi vi gerne vil give en større oplevelse end det, man alene kan få i avisen.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også