"Nu vil Mecom sælge Berlingske"

Mecom Groups nye strategi, der afskaffer posten som adm. direktør for gruppen og aktivt skal undersøge mulighederne for yderlige frasalg, kan næsten kun pege i en retning: Mediekoncernen, der blandt andet ejer Berlingske Media, vil sælge sine aktiviteter i afvikle sin egen rolle som ejer.

Mecom Groups nye strategi, der afskaffer posten som adm. direktør for gruppen og aktivt skal undersøge mulighederne for yderlige frasalg, kan næsten kun pege i en retning: Mediekoncernen, der blandt andet ejer Berlingske Media, vil sælge sine aktiviteter i afvikle sin egen rolle som ejer.

Det vurderer aktieanalytiker Henrik Schultz fra norske Argo Securities. Han hæfter sig ved, at Mecom allerede har frasolgt flere vigtige virksomheder. I øjeblikket er det norske Edda Media, der er ved at blive overtaget af A-pressen. 

"Det er vanskeligt at se strategien i et andet lys end at nu vil Mecom afvikle ejerskabet af de tilbageværende virksomheder. Det er en vurdering, men kan ikke tyde på meget andet, end at Mecom vil sælge aktiverne og dele provenuet ud til aktionærerne," siger Henrik Schultz.

Mecoms nye strategi, der blev meldt ud på den britiske fondsbørs i dag, kommer efter et halvt år med to store nedjusteringer og generelt skeptiske udsigter for annoncemarkederne i Mecom-virksomhedernes hjemlande. 

Den betyder blandt andet et farvel til Tom Toumazis, der har haft rollen som adm. direktør i gruppen. Den rolle afskaffes nu, mens Stephen Davidson indtræder som arbejdende bestyrelsesformand - en rolle Davidson har haft før mellem CEO-ansættelser i Mecom. 

Schultz mener dog, at man ikke skal overvurdere betydningen af skiftet i ledelsesstrukturen. Det er i amerikanske og britiske selskaber forholdsvist almindeligt at lederen har dobbeltrollen som bestyrelsesformand og adm. direktør. Mecom er altså ikke uden leder.

Alligevel peger strategien på, mener Schultz, at Mecom nu definitivt vil afvikle den hidtidige ambition om at være en pan-europæisk medievirksomhed.

Mecom har også selv i en pressemeddelelse beskrevet, at den nye strategi beror mere på de enkelte koncerner, heriblandt Berlingske Medias, egen koncernledelse - og mindre på den centrale Mecom-ledelse.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også