Danske Spil fyrer massivt op under reklame-kedlerne

Danske Spil har været en kraftig motor på annoncemarkedet i 1. halvår. Det viser top 20 over de største annoncører i 1. halvår fra Gallup AdFacts målt på bruttospending. Danske Spil sendte mere end 150 mio. annoncekroner i omløb på markedet, og det er en kraftig stigning fra 2011, hvor Danske Spil lå et godt stykke under 100 mio. kr. i reklameindkøb (bruttopriser).

Danske Spil har været en kraftig motor på annoncemarkedet i 1. halvår. Det viser top 20 over de største annoncører i 1. halvår fra Gallup AdFacts målt på bruttospending.

Danske Spil sendte mere end 150 mio. annoncekroner i omløb på markedet, og det er en kraftig stigning fra 2011, hvor Danske Spil lå et godt stykke under 100 mio. kr. i reklameindkøb (bruttopriser).

Nye produkter
Det er først og fremmest liberaliseringen af spillemarkedet og så EM i fodbold, der har fået Danske Spil til at trække i spenderbukser, siger kommunikationschef Thomas Rørsig, Danske Spil.

"Det handler om at synliggøre vores nye produkter, Casino og Poker, som vi har lanceret efter liberaliseringen, og så er det Oddset, der har været i fokus i forbindelse med EM i fodbold. Til gengæld har vi haft mindre fokus på Lotto," siger Thomas Rørsig.

Både i det samlede tal for alle mediekategorier, og når det gælder bannerannoncering alene, ligger Danske Spil i toppen blandt annoncørerne i 1. halvår. Samlet købte Danske Spil reklametid og -plads for 20 mio. kr. mere end de nærmeste annoncører på listen, telebranchens tre T'er; TDC, Telia og Telenor.

Bettingfirmaer udeblev
1. halvårs status viser samtidig, at den længeventede liberalisering af spillemarkedet lidt overraskende ikke har føjet nye spil- og bettingfirmaer til blandt topannoncørerne. Kun på nettet blander et enkelt bettingselskab, Nordicbet, sig i annoncørtoppen ud over Danske Spil - i modsætning til 1. halvår 2011, hvor Bet365.com også var med.

Har det overrasket jer i Danske Spil, at konkurrenterne ikke fylder mere annoncemæssigt?

"Ja, vi havde nok ventet, at de ville være lidt mere synlige. Vi kan godt mærke konkurrencen, men den har altid været der," siger Thomas Rørsig, der forventer, at Danske Spils kampagnetryk fortsat vil være højt i efteråret.

Ellers er det tele-, rejse- og dagligvarergiganterne, der bidrager mest til annoncemediernes indtjening i 1. halvår, mens de finansielle annoncører ikke rammer top 20 - bortset fra Danske Bank.

I modsætning til 1. halvår 2011 har to medieselskaber øget reklamebudgetterne og sneget sig ind på top 20; ugebladskoncernen Aller Media og kabel-tv distributøren Stofa.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også