Måling: junis mest citerede avis

I maj overhalede Politiken, men i juni genvandt Jyllands-Posten titlen som den avis, der blev citeret oftest af landsdækkende aviser.

Dermed forsvarer Jyllands-Posten sin førerplads og øger samtidig forspringet til den nærmeste konkurrent.

Det viser en optælling, som Infomedia har lavet for MediaWatch. Analysen omfatter citathistorier i de landsdækkende aviser, der foruden de største dagblade tæller aviserne Arbejderen, Effektivt Landbrug, Licitationen og Weekendavisen. 

I maj overhalede Politiken, men i juni genvandt Jyllands-Posten titlen som den avis, der blev citeret oftest af landsdækkende aviser.

Dermed forsvarer Jyllands-Posten sin førerplads og øger samtidig forspringet til den nærmeste konkurrent.

Det viser en optælling, som Infomedia har lavet for MediaWatch. Analysen omfatter citathistorier i de landsdækkende aviser, der foruden de største dagblade tæller aviserne Arbejderen, Effektivt Landbrug, Licitationen og Weekendavisen. 

Kun avishistorier
Infomedia har optalt, hvor ofte de landsdækkende aviser citerer de landsdækkende dagblade og deres websider. Citater online, i radioen eller på tv er altså ikke medregnet. Det vil sige, at citerer Jp.dk Politiken, er citatet ikke talt med.

Optællingen bygger på komplicerede søgestrenge, fortæller Infomedias analyseafdeling. Søgestrengene indeholder blandt andet de mest almindlige fraser i forbindelse med citater.Eksempelvis, "siger xx til Berlingske" eller "i en kommentar til Politiken".

Det betyder også, at citathistorier, hvor avisen ikke har markeret, at det var en citathistorie, ikke indregnes i optællingen. 


Antallet af citathistorier varierer fra måned til måned. Men det overordnede billede er nogenlunde stabilt: Ser man på det første halvår af 2012, har Jyllands-Posten generelt set flest af avisens artikler citeret. På andenpladsen ligger Politiken, der også har nappet førstepladsen i enkelte måneder; februar og maj.

På tredjepladsen ligger Berlingske. Det gjorde den også efter maj-måned, men de sidste to måneder er konkurrenternes brug af Berlinskes historier steget. Således har Berlingske i maj og juni indhentet lidt af konkurrenternes forspring.
 



- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også