MediaWatch

Elendigt annoncemarked truer Metroxpress-plus

"Hvis det bliver ved sådan her, kan alt ske". Sådan lyder en af konklusionerne fra adm. direktør Søren Riis i Metroxpress A/S, der udgiver gratisaviserne Metroxpress og 24timer, når han skal gøre status over 1. halvår. Efter et 1. kvartal, hvor annonceomsætningen dykkede uventet og sendte flere dagbladshuse ud i nedjusteringer og besparelser for millioner af kroner, har 2. kvartal ikke givet grund til at ånde lettet op.

"Hvis det bliver ved sådan her, kan alt ske".

Sådan lyder en af konklusionerne fra adm. direktør Søren Riis i Metroxpress A/S, der udgiver gratisaviserne Metroxpress og 24timer, når han skal gøre status over 1. halvår.

Efter et 1. kvartal, hvor annonceomsætningen dykkede uventet og sendte flere dagbladshuse ud i nedjusteringer og besparelser for millioner af kroner, har 2. kvartal ikke givet grund til at ånde lettet op.

Heller ikke hos Metroxpress A/S, der indledte året med et underskud i 1. kvartal på 120.000 euro - mod et overskud på godt en halv mio. euro i 1. kvartal 2010 - og et samlet driftsoverskud (ebit) sidste år på knapt to mio. euro. Siden er Metroxpress ejer, Metro International afnoteret på børsen, og der kommer derfor ikke halvårsregnskab fra gratisaviskoncernen.

Værre end ventet
"Lad mig sige det sådan, at det er den samme tendens, vi ser for 1. halvår, som vi så i 1. kvartal. Vi havde ikke forventet nogen videre vækst, men vi havde heller ikke forventet det fald, der er sket. Vi har ligget relativt godt i 2. kvartal i forhold til markedet, men et annoncefald på 15 pct., som vi har set i markedet i 2. kvartal blandt de landsdækkende dagblade, er voldsomt. Det er værre end vi, og de fleste andre dagblade tror jeg, havde forventet," siger Søren Riis, Metroxpress A/S, der også står bag optællingen af annoncer i aviserne, Admonitor.

De seneste tal herfra viser, at der var 15 pct. færre annoncer i de ti landsdækkende dagblade i 2. kvartal i år - mod 12 pct. færre i 1. kvartal sammenlignet med 2011. Dagbladenes annonceomsætning faldt tilsvarende ifølge DRRB's MediaIndex; i alt 11 pct. fra januar til maj 11.

En del dagbladshuse har sat spareplaner i værk efter 1. kvartal - har I også planer om det?

"Nej. Vi har altid været kendt for at have stor fokus på omkostningerne, og det har vi fortsat. Vi overvejer hver gang, der bliver en stilling ledig f.eks., om vi skal genbesætte den. Vi vil generelt bruge flere ressourcer og mere energi på online og digitale platforme, som vi skal have meget mere ud af. Det er en del af Metro Internationals strategi, hvor vi satser på printavisen i Østen og Latinamerika, men på digital udvikling i Vesten. Det er selvfølgelig også en svær øvelse, når markedet falder, men vi skal have mere ud af vores online aktiviteter;" siger Søren Riis.

Hvad er jeres forventning til året samlet set?

"Det er utrolig svært at spå om, så meget som det svinger. Vi har stadig en forventning om at nå et overskud, men det er ikke til at sige. Det er historiske fald vi ser på annoncemarkedet, og hvis det bliver ved sådan her med drop på 15 pct. resten af året, kan alt ske," siger Søren Riis.

Digital oprustning
Det faldende printannoncemarked er ikke den eneste grund til, at timingen er god for det øgede digitale fokus, Metroxpress annoncerede i foråret.

"Vi skal ikke revolutionere verden digitalt, men vi mener, at timingen er rigtig til at få en tungere position online, fordi mange andre dagblade ser ud til at ville tage betaling for dele af deres indhold på nettet," siger Søren Riis, der bekræfter, at Metroxpress og 24timer også vil være gratisaviser på nettet - og dermed måske kan få den samme gratisfordel på nettet, som printforretningen er grundlagt på.

Præcist hvordan den digitale oprustning skal rulles ud, og hvad målene for den er, vil Søren Riis ikke ud med. Først skal planerne på plads internt inden udgangen af sommeren. Men forventningen om, at der er ekstra millionomsætning af hente online for Metroxpress A/S er klippefaste.

"Når du har brugerne, så følger omsætningen også, og jeg har en forventning om, at vi i løbet af næste år løfter vores online omsætning rimeligt og gøre det uden at skulle bruge flere ressourcer. Vi skal vende vores redaktionelle (og også salgsmæssige?) fokus så online bliver det primære, men vi fortsætter med at lave avis en gang om dagen. Hvis man gør det rigtig, skal der ikke så meget til for at det gør en forskel i regnskabet," siger Søren Riis.

1 mio. læsere er urealistisk
Når det forretnings-strategiske fokus flytter fra print til online, betyder det også at ambitionerne for papiravisen har ændret sig. F.eks. ambitionen om, at 24timer skulle blive Danmark nr. 2 mest læste avis.

"Vi har læsermæssigt en ambition om, at Metroxpress skal forblive Danamrks mest læste avis. Det er en vigtig position at holde. Hvis 24timer kan blive den næstmest læstes vil det selvfølgelig være fint, men vi kommer ikke til at investere mange penge i det. Vi beholder det oplag, vi har i dag, og vil optimere distributionen, hvor vi kan, men de ekstra ressourcer vi har, vil blive investeret i det digitale."

I har tidligere haft en ambition om at nå en mio. læsere sammenlagt med de to titler?

"Det var en ambition, vi havde, da vi fusionerede med 24timer, men det er urealistisk at drømme om i dag. Til gengæld vil vi kunne lægge online-brugerne oveni på sigt, og så kommer vi langt over en million."

- LR

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs