Annoncer: 2. kvartal på katastrofekurs
Annoncemarkedet dykkede dybere i årets 2. kvartal end i første - målt på antallet af annoncemillimeter i de 10 landsdækkende dagblade. Det viser tal fra Admonitor, der optæller samtlige annoncemillimeter i de 10 landsdækkende titler.
Hvor 1. kvartal landede i indeks 92 for dagbladene, endte 2. kvartal med en cut på 15 pct. i annoncevolumenen - sammenlignet med samme periode i 2011, hvor dagbladsannonceringen vel at mærke havde medvind.
Blandt annoncørgrupperne er det især bolig- og tele-segmentet, der falder fra 1. til 2. kvartal, sammen med kategorien storcentre. Til gengæld har priskrigen på dagligvarermarkedet sendt annoncelysten her yderligere i vejret i 2. kvartal, hvor kategorierne dagligvarer og supermarkeder løfter sig fra hhv. indeks 75 og 115 i 1. kvartal til indeks 109 og 150 i 2. kvartal.
Jobmarkedet ligger stabilt på indeks 75 i 1. kvartal og 74 i 2. kvartal.
Nicher vinder - og taber
Blandt de enkelte dagblade er det fortsat Kristeligt Dagblad, der er succeshistorien i 1. halvår.
Med et volumentab på 15 pct. i 1. halvår gik det til gengæld langt dårligere for markedets anden nichetitel, Information, der lige som Kristeligt Dagblad ellers også udmærker sig ved at kunne holde på læsere og oplag i det pressede printmarked. Information fik dog en positiv afslutning på halvåret - i juni var antallet af annoncer således over juni 2011.
Tallene fra Admonitor siger ikke noget om, dagbladenes omsætning på annoncer - alene om antallet af annoncer. Det samlede volumentab for 1. halvår på 12 pct. (indeks 88) svarer dog næsten præcist til det dyk i samtlige dagblades annonceomsætning på 11 pct. (indeks 89), som bureauorganisationen DRRB har registreret i årets første fem måneder - fra januar til og med maj.
- LR