"Aviserne skal lave et nyheds-Spotify"

Uden undtagelse kæmper mediehusene med at finde forretningsmodeller, der kan få læserne til at betale for netnyheder. De har det store problem, at de ikke danner fælles front, siger Jon Lund, der er formand for onlineforeningen DONA og selvstændig konsulent, til Jyllands-Posten. 

Dagbladene vælger forskellige forretningsmodeller, og nogle tilbyder stadig store mængder indhold helt gratis.

Uden undtagelse kæmper mediehusene med at finde forretningsmodeller, der kan få læserne til at betale for netnyheder. De har det store problem, at de ikke danner fælles front, siger Jon Lund, der er formand for onlineforeningen DONA og selvstændig konsulent, til Jyllands-Posten. 

Dagbladene vælger forskellige forretningsmodeller, og nogle tilbyder stadig store mængder indhold helt gratis.

I stedet bør aviserne samarbejde om en fælles nyhedstjeneste, siger Jon Lund.  Han peger på musiktjenesten Spotify som en løsning, der har gjort det muligt for pladeselskaberne samlet at tjene penge på musik, der ellers ville blive downloadet gratis (og ulovligt), via abonnementer og annoncer.

"På samme måde kunne man forestille sig et nyheds-Spotify, hvor det blev muligt at købe et samlet abonnement til alle danske netaviser," siger Jon Lund, der mener at læsere ville være mere villige til at betale for et samlet nyheds-abonnement, der tillader dem at surfe nyheder på mange sites.

Ideen diskuteret før
Tanken om intensiveret samarbejde mellem aviserne er ikke fremmed. Sidste efterår vendte både JP/Politikens Hus og Berlingske ideen om en fælles digital aviskiosk. Konceptet lokkede, men begge mediehuse mente, at der var "lang vej igen". 

Mediehusene skal være mere sikre på, at økonomien i systemet er i orden, før man engagerer sig i et fælles projekt, mener Ebbe Dal, adm. direktør for brancheforeningen Danske Medier.

"Men man skal være helt sikker på, at det er den rigtige forretningsmodel for virksomheden, hvis man skal gå ind i den," siger han til Jyllands-Posten.

- JHT


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også