MediaWatch

Global: News Corp. bekræfter opsplitning

 

 

News Corp. bekræfter opsplitning
81-årige Rupert Murdoch bekræftede torsdag planerner om at dele mediegiganten News Corp., der har en værdi af 50 mia. dollars, i to. Murdoch planlægger at blive bestyrelsesformand for begge de nye selskaber, en aviskoncern og en underholdningskoncern, efter opsplitningen, der ventes at tage 12 måneder.
 
Ifølge Financial Times skal Murdoch være CEO for underholdnings-gruppen, der blandt andet vil omfatte Twentieth Century Fox og News Corp. guldæg Fox News, og vil være den klart største af de to nye selskaber. Det er endnu uvist, hvem der skal lede aviskoncernen, der omfatter blandt andre Times og Wall Street Journal.

Sun og Sunday Times hæver priserne
De to News International-aviser tabloid-dagbladet Sun og søndagsavisen Sunday Times har udmeldt en markant prisstigning. For Sun er det den første prisstigning siden 2008, når den mandag hæver udsalgsprisen med 10 pence til 40 pence. Sun, den mest sælgende britiske avis, er stadig 5 pence billigere end sin konkurrent Daily Mirror. Sunday Times hæver prisen med 30 pence til 2,50 pund, og bliver dermed 50 pence dyrere end konkurrenten Sunday Telegraph.

Prisstigningerne er en reaktion på støt stigende trykkeomkostninger i Storbritannien, hvor stort set alle nationale aviser har hævet priserne iløbet af de seneste to år, skriver The Guardian.

Chicago Tribune hopper på betalingstoget
Den amerikanske avis Chicago Tribune følger nu trop og begynder at udbyde indhold på nettet mod betaling. Konceptet er af premium-typen, hvor brugere med abonnement får adgang til ekstra, unikt redaktionelt indhold - ikke kun fra Chicago Tribunes egne redaktionslokaler, men også udvalgte artikler fra erhvervsmagasinerne Economist og Forbes, som avisen har indgået samarbejde med. Det skriver PaidContent. Brugerbetalingen skal rulles ud i løbet af efteråret.


New York Times lancerer kinesisk website
New York Times lancerede torsdag et kinesisk-sproget website i et forsøg på at fange læsere i den kraftigt voksende kinesiske middelklasse, skriver The Guardian. Sitet har dog allerede mærket den kinesiske censur, da to af dets konti på to kinesiske micro blog-sites har været blokeret i flere dage. Ifølge New York Times, har dette dog ikke påvirket trafikken på sitet, der ligger på amerikanske serverer og derfor ikke formelt er underlagt den kinesiske censur.

- JHT, LR

 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs