Børsen udliciterer bilstoffet

Fra sensommeren udliciterer Børsen avisens ugentlige bilstof. Tillægget Biler, der er en del af Børsen Weekend, skal fremover produceres af Bilmagasinet, der udgives af Benjamin.

"Vi havde i forvejen en høj grad af freelancemateriale i bilstoffet, så vi kan se en fordel i omkostninger og flexibilitet i at lægge det hos en ekstern leverandør," siger Anders Krab-Johansen, Børsens chefredaktør og adm. direktør.

Fra sensommeren udliciterer Børsen avisens ugentlige bilstof. Tillægget Biler, der er en del af Børsen Weekend, skal fremover produceres af Bilmagasinet, der udgives af Benjamin.

"Vi havde i forvejen en høj grad af freelancemateriale i bilstoffet, så vi kan se en fordel i omkostninger og flexibilitet i at lægge det hos en ekstern leverandør," siger Anders Krab-Johansen, Børsens chefredaktør og adm. direktør.

Børsen meldte i sidste uge ud internt, at den på grund af det stejle annoncemarked skal spare, og at der fra august er ansættelsesstop. Desuden fortalte chefredaktøren, at Børsen arbejder på at gøre især avisens 2.sektioner til en mere attraktiv annonceplatform. 

Ifølge MediaWatchs oplysninger, er det især sundheds- kultur- og bilstoffet, der bliver beskåret eller rykket ved, men de detaljer vil Anders Krab-Johansen ikke kommentere. 

"Vi arbejder med vores tillæg, og det handler blandet andet om outsourcing. Men vi har ikke nogle konkrete planer endnu," siger Anders Krab-Johansen.  

En prøveballon for outsourcing
Dog er det altså bilstoffet, der i første omgang outsources. Viser det sig at være en god forretning, er Børsen interesseret i at udlicitere flere stofområder. 

"Jeg synes, at det er interessant at se på, hvordan man kan producere en avis på den måde. Det har nogle fordele, som vi vil se på, og i den forbindelse er udliciteringen af Biler en test. Vi stiller høje krav til indholdet, der skal leve op til vores standard, og så skal det fungere effektivt, så man kan hente en besparelse. Hvis de to ting går op, så kan jeg se et perspektiv i mere outsourcing," siger Anders Krab-Johansen til MediaWatch.  

Anders Krab-Johansen forsikrer, at det er tilfældigt, at valget af leverandør faldt på Benjamin-magasinet, der som Børsen er en Bonnier-virksomhed.

Bilmagasinet ser vækst
For Bilmagasinet kan aftalen være en stor gevinst, siger magasinets chefredaktør Mikkel Thomsager. For den ekstra produktion kan give redaktionelle synergi-effekter, mener han.

"Vi er meget glade for aftalen. For os er der ikke så meget forretningen i at levere. Naturligvis tjener vi penge på det, men vi skal ikke leve af at levere stof til Børsen - vi skal leve af at lave Bilmagasinet. Og der kan samarbejdet give os en større redaktion med udvidede kompetencer og flere historier, og det kan komme Bilmagasinet til gode," siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også