JP/Politikens Hus sænker forventningerne

Foråret har budt på besparelser og nedjusteringer i flere dagbladshuse i kølvandet på et 1. kvartal og snart 1. halvår, hvor annoncemarkedet dykkede uventet.

Foråret har budt på besparelser og nedjusteringer i flere dagbladshuse i kølvandet på et 1. kvartal og snart 1. halvår, hvor annoncemarkedet dykkede uventet.

Reaktionen fra markedslederen JP/Politikens Hus kom i april, hvor det blev meldt ud, at Jyllands-Posten skulle finde besparelser for 25 mio. kr. og Ekstra Bladet for 15 mio. kr. Politiken undgik besparelser, men har indført ansættelsesstop.

”1. halvår har været hårdere i år end i 2011, hvor 1. halvår gik ret godt, hvorimod 2. halvår fladede ud for hele mediemarkedet. Vi er især ramt af en annoncenedgang i år, hvor print falder, og den digitale vækst er fladet ud. Det gælder vores virksomhed, men også andre,” siger adm. direktør Lars Munch, JP/Politikens Hus.

 "Alle vores titler og forretningsområder er ramt nogenlunde ens, undtagen Politiken, der er ramt mindst. Jeg vil ikke sætte procenter på, men det er ikke ubetydeligt. Omvendt er det heller ikke truende på nogen måde, og alt tyder på, at årsregnskabet bliver anstændigt,” siger Lars Munch, der dog samtidig ikke læger skjul på, at koncernen har sænket forventningerne til årsresultatet.

Usikker situation
”Det er ikke sandsynligt, at vi får lige så godt et regnskab i år som sidste år, men vi forventer som sagt stadig at få et anstændigt regnskab. Det er et luftigt svar, men der er meget stor usikkerhed om den økonomiske virkelighed, vi står i, også resten af året,” siger Lars Munch med henvisning til den usikre økonomiske situation, der præger især i Sydeuropa, og som sætter sine spor på de konjunkturfølsomme annoncemedier, der er afhængige af investeringslysten og forbruget i samfundet.

"Da vi lagde budget i efteråret 2011, mente vi, at vi kunne se nogenlunde lige ud på virksomheden, så vi er blevet overraskede over det ret store fald, der kom især i 1. kvartal. Vi havde troet, at med alle de år med nedgang, vi har været igennem, at nu var det fladet ud. Det så det ud til i 2011, men så faldt det yderligere," siger Lars Munch, der nedgangen til trods lægger vægt på, at økonomien i JP/Politikens Hus er sund, og at koncernen er rustet til det parløb mellem effektiviseringer og investeringer, der er kursen.

"Vi har grundlæggende en sund økonomi, vi tjener penge overalt, har meget gode markedspositioner i de markeder, hvor vi er, og vi vil fortsat have råd til at investere. Det er den positive side."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også