Global: Reuters køber app-bureau

 

 

Reuters køber app-udvikler
Det internationale nyhedsbureau Thomson Reuters har købt bureauet Apsmart for at få fut i produktudviklingen til den mobile platform, skriver Paid Content. Apsmart er et bare tre år gammelt bureau, startet af DN Capital og Rahul Powar, der har forbindelse til internettjenesten Shazam, og lever af rådgive, udvikle og designe løsninger til mobilen for brands som The Daily Beast. Købsprisen er ikke offentliggjort. Også The Financial Times og ejeren Pearson har for nylig investeret i et mobilt udviklingsbureau, skriver Paid Content - herhjemme investerede Fynske Medier også sidste år i udviklingsmuskler til mobilen.

Flere US-aviser solgt
En gruppe investorer med den 39-årige iværksætter Aaron Kushner i spidsen har købt syv vestkyst-aviser i USA, skriver The New York Times. Sælger er mediehuset Freedom Communications, der siden 2010 har solgt ud af sine aktiviteter. Oplysningerne om, hvad den nye ejer vil med aviserne er sparsomme, men Aaron Kushner har ifølge avisen erklæret sin støtte til aviserne og målet om at "tjene samfundet". Salget af det seneste af flere den senere tid - i sidste måned opkøbte Warren Buffet-selskabet Berkshire Hathaway 63 aviser, og ved årsskiftet solgte The New York Times Company sine 16 regionale aviser til Halifax Media Holdings.

PwC: Digital overgang sænker medievækst
Forbrugerne vil ikke betale lige så meget for digitale medieprodukter som for fysiske - aviser, bøger, musik - og det vil hæmme væksten i den globale medie- og underholdningsindustri de næste fem år. Det siger en ny prognose fra PwC, skriver Financial Times. PwC forudser en vækst i sektoren på 5,7 pct. de næste fem år - knap en pct. mindre end den vækstrate på 6,6 pct., der i snit forventes i BNP i samme periode. Rapporten fra PwC siger desuden, at den digitale omsætning i medie- og underholdningsindustrien voksede 17,6 pct. globalt i 2011 - mens de ikke-digitale indtægter voksede 0,6 pct. Ifølge PwC's beregninger vil digitale medier stå for 37,5 pct. af markedet i 2016 - op fra 28 pct. in 2011.

Kongeligt boost til Allers nye second hand-site
I Norge har Aller Media for nylig søsat Trendsales-pendanten 'Bloppis.no', der nu høster ekstra opmærksomhed, fordi den norske kronprinsesse Mette-Marit har sagt ja til at sælge nogle af de aflagte kongelige klæder på sitet, skriver Kampanje. "Meget af vores tøj kan genbruges i stedet for at blive kasseret. Beskyt miljøet på en enkel og sjov måde," siger kronprinsessen, der donerer pengene fra salget til en miljøorganisation.

Online annoncering 15 pct. op i Q1
Der blev annonceret for 8,4 mia. dollars online på det amerikanske marked i første kvartal i år - en stigning på 15 pct. i forhold til sidste år, skriver AdAge. Væksten er dog stilnet af i forhold til året før, hvor 1. kvartal bød på en stigning på 24 pct. i forhold til samme kvartal 2010. Ifølge AdAge er sociale medier, webtv og mobil-annoncering med til at drive årets løft - mens avisernes online omsætning kun voksede en pct. ifølge tal fra Newspaper Association of America.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også