Fynske Medier: Der kan komme flere sparerunder

Annoncemarkedet for print har svigtet i årets første måneder, mens den digitale omsætning vinder terræn. Men vil man have lov til at investere i online-vækst, så må man gøre sig fortjent til det og vise bestyrelsen, at man kan drive en forretning, der giver overskud, siger Per Westergård, chefredakør på Fynske Medier, der i dag offentliggjorde årets anden sparerunde.

Annoncemarkedet for print har svigtet i årets første måneder, mens den digitale omsætning vinder terræn. Men vil man have lov til at investere i online-vækst, så må man gøre sig fortjent til det og vise bestyrelsen, at man kan drive en forretning, der giver overskud, siger Per Westergård, chefredakør på Fynske Medier, der i dag offentliggjorde årets anden sparerunde.

Mediehuset har fundet 8 mio. kr. ved besparelser på ledelsesgangen, hvor 5 af 17 redaktionelle chefstillinger er barberet væk, og nedskæringer i personalegoder.

"Rent ud sagt er vi gået i kødet på vores ledelseslag. Vi har set på, hvem der havde chefstilllinger, som strengt taget ikke behøvede at være der," siger Per Westergård.

Fire af de forhenværende ledere har fået nye stillinger i Fynske Medier. En har valgt at forlade virksomheden.

Vi er blevet hurtigere til at justere
Annoncemarkedet har hevet tæppet væk under Fynske Mediers 2012-budget, fortæller Per Westergård. Gennem årets første måneder trak dagbladene ned, mens ugeaviserne kørte godt. Derefter skiftede det, så ugeaviserne kørte i slæbegear.

Og selv om den digitale omsætning, ifølge Per Westergård, ligger over budget, så udgør det stadig kun ca. 10 pct. af Fynske Mediers omsætning, der i 2011 landede på 529 mio. kr. netto.

Derfor har avisen valgt at gennemføre endnu en sparerunde - dog uden at afskedige medarbejdere.

"Vi har levet i krisetid siden efteråret 2008 og er blevet skarpere på hurtigt at spare penge, når der er tegn på, at annoncesalget yderligere svigter. Vi laver flere men relativt små spareplaner. Vi prøver at justere lynhurtigt, når vi kan se, at tallene svigter i forhold til vores budgetter. I mit hoved er 8 mio. kr. en relativt lille sparerunde," siger chefredaktøren.

Fynske Medier gennemførte en 3-mio.-sparerunde tidligere på året.

Spørgsmålet er så, om denne strategi lægger op til flere - mindre eller større - sparerunder i løbet af 2012.

Per Westergård siger, at Fynske Medier er "skåret godt til nu", efter to store sparerunder siden 2008 med afskedigelser og en omstrukturering, der bragte Fyens Amts Avis og Fyens Stiftstidende så tæt på fusion som muligt for to selvstændige dagblade.

"Men jeg kan ikke sige, at der ikke kommer flere besparelser. Besparelser er blevet et grundvilkår i medieverdenen," siger han.

På opkøb efter sommeren
Chefredaktøren venter stadig, at 2012 vil give et et-cifret mio overskud, og understreger, at spareindgrebene ikke påvirker Fynske Mediers strategi for vækst og digitale medier.

"Vores strategi for vækst får en saltvandsindsprøjtning hen over sommeren, når vi færdiggør vores strategiplan frem til 2017," siger han.

Planerne om vækst rækker ud over, hvad Fynske Mediers eksisterende online forretning kan vokse til.

"Vi skal ud og aktivt købe online-aktiviteter, der kan give os vækst på det digitale," siger han.

Har I noget i kikkerten?

"Ja."

Kan du sige mere om det?

"Nej."

Spareplanen skal ikke skaffe kapital til investeringerne, men forretningen skal bevise, at Fynske Medier kan levere et resultat.

"Vi er en relativt velstående virksomhed med god egenkapital. På den led er vi ikke nødlidende. Vi vil bare ikke acceptere, at vi ikke er i stand til at levere et beskedent overskud i 2012. Skal man have lov til at investere i vækst, skal man vise over for sin bestyrelse, at man er i stand til at drive forretningen med overskud," siger han.

- JHT

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også