Avis-annoncer faldt 14 pct. i maj

Annoncevolumen i de landsdækkende dagblade fortsatte forårets generelt faldende udvikling i maj, viser de seneste tal fra Admonitor. Samlet var annoncemængden i de 10 landsdækkende dagblade i index 86 og altså 14 pct. under annoncemængden i maj 2011, hvor gratisavisens Urbans annoncer også talte med i den samlede bunke. For de seneste tre måneder, marts til maj, er annoncevolumenen samlet svundet godt 10 pct.

Annoncevolumen i de landsdækkende dagblade fortsatte forårets generelt faldende udvikling i maj, viser de seneste tal fra Admonitor.

Samlet var annoncemængden i de 10 landsdækkende dagblade i index 86 og altså 14 pct. under annoncemængden i maj 2011, hvor gratisavisens Urbans annoncer også talte med i den samlede bunke. For de seneste tre måneder, marts til maj, er annoncevolumenen samlet svundet godt 10 pct.

Lige som Kristeligt Dagblad er blandt de få titler, der har læserfremgang, er det også den eneste titel, der har øget antallet af annoncer i avisen markant - med indekstal på 126 både for maj og perioden marts-maj. 

Det hører med til historien og sammenligningen, at 1. halvår sidste år overraskede positivt på aviserne - og dermed lagde et højt sammenligningsniveai for dette forår - mens markedet stagnerede og gik tilbage i 2. halvår 2011.

Blandt annoncør-segmenterne vendte de vigtige finansielle virksomheder tilsyneladenede tilbage i annoncørfeltet i maj, mens en anden tung annoncørgruppe, tele, var mere end tilbageholdende i maj.

Ud over de fem annoncør-segmenter, der faldt mest i maj, gik spil og betting også 20 procentpoint tilbage (index 80) - hvilket kan overraske i betragtning af liberaliseringen af spillemarkedet i år. Men også den annoncefest ser ud til at være om afblæst så løjet gevaldigt af.

FAKTA
Segmenter med størst fald: 
Tele 61
Beklædning 70
Forlystelser 74
Bolig udstyr 74
Bolig 75
Index-tal i forhold til maj 2011 

Fagforeninger og politiske partier (meget små segmenter) falder til hhv. index 29 og 20, men er ikke medtaget i top 5, da de har en beskeden påvirkning på totalen.

Segmenter med størst stigning:
Supermarkeder 188
Energi 131 
Motor og Båd 114
Medier 110
Finans 102
Index-tal i forhold til maj 2011

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også