Debat om støttekroner: Små medier svarer igen

Chefredaktør Erik Bjerager var skarp i pennen, da han i går i sin avis Kristeligt Dagblad skrev, at det ville være ”helt perspektiv- og meningsløst” at sætte nye, små netaviser og blogs på offentlig støtte i forbindelse med den nye mediestøtteordning, som snart skal forhandles på plads.
Thomas Bo Christensen

Chefredaktør Erik Bjerager var skarp i pennen, da han i går i sin avis Kristeligt Dagblad skrev, at det ville være ”helt perspektiv- og meningsløst” at sætte nye, små netaviser og blogs på offentlig støtte i forbindelse med den nye mediestøtteordning, som snart skal forhandles på plads.

Nu får han så svar på tiltale fra nogle af de iværksættere, som potentielt kan få og gerne vil have del i støttekronerne.

Det gælder bl.a. Gustav Bech, der står bag miljø- og klimasitet Organictoday.dk:

”Det er Erik Bjeragers holdning, der er perspektivløs. I stedet for at blive ved med at pumpe millioner af støttekroner ud for blot at opretholde en dyr og forældet produktionsform, er der da langt mere perspektiv og nytænkning i at give en del af pengene til de nye spændende netbaserede medier, som spirer frem,” lyder det fra Gustav Bech.

Nuværende støtte er gammeldags
I sit indlæg argumenterer Erik Bjerager for, at det vil tage livet af aviser som bl.a. Kristeligt Dagblad og information, hvis mediestøtten både bliver beskåret, som der har været rygter om, og delt ud på flere medier. Og det er ifølge ham ikke rimeligt, når en undersøgelse samtidig viser, at syv ud af ti nyheder opstår på dagbladenes redaktioner.

Det er Gustav Bech til dels enig i, men pointerer:

”Erik Bjergager har ret i, at det vil koste endnu flere aviser livet, hvis støtten omfordeles, og det kan man naturligvis begræde. Vi andre glæder os over, at der nu endelig langt om længe er håb for, at også de nye medier får mulighed for at udvikle sig og vokse sig større.”

Hos Zetland, der bl.a. producerer længere journalistiske fortællinger i et såkaldt ”single”-format, er man også uforstående over for Erik Bjeragers afvisning af mediestøtte til nye, små sites:

"Hvis politikerne er ude på at cementere gamle magtforhold og understøtte de forretningsmodeller, der modsvarede behovene på mediemarkedet tilbage i det 20. århundrede, så skal de bare fortsætte støtten som hidtil. Præcis som Bjerager foreslår. Har politikerne derimod en intention om at indrette mediestøtten, så den faktisk svarer til behovene og udviklingsmulighederne i det her årtusinde, så skal de selvfølgelig lave den om,” lyder det fra partner i Zetland, Lea Korsgaard.

Ingen hede støtte-drømme
Hun mener, at den nuværende støtte i sig selv gør det svært for nye medier at skabe en bæredygtig forretning:

"Som støtten er indrettet i dag skævvrider den fuldstændig forholdet mellem de gamle tryk-baserede medier og nye medier, der har rod i den digitale verden. Vores hedeste drøm er selvsagt ikke at komme på støtten. Vores hedeste drøm er derimod at etablere en sund og bæredygtig medieforretning, der kan producere præcis den slags væsentlig journalistik, som Bjerager frygter, vil uddø. Men de skæve konkurrencevilkår, som den nuværende mediestøtteordning bl.a. er skyld i, er ikke ligefrem vildt befordrende for vores forretning.”

Erik Bjerager skriver, at han bakker op om, ”at væsentlige digitale indholdstjenester på nettet skal kunne få støtte. Men for at være væsentlige skal de have en vis størrelse.” Hvad siger du til det?

”Det synes jeg, at internationale erfaringer modbeviser. Man kan i princippet godt bare være en mand og stadig have indflydelse. Man behøver i hvert fald ikke en stor medievirksomhed i ryggen for at gøre sig gældende. F.eks. har det lille franske medieforetagende Mediapart afsløret politiske skandaler, hvilket er et godt eksempel på solid, klassisk journalistik, som ikke har en kæmpe skare af journalister ansat. Men selvfølgelig skal man ikke give offentlige penge til en forkølet blogger, der mener, at han vil vælte regeringen. Det er jo ikke det, vi foreslår.”

Men har Erik Bjerager ikke en pointe, når han siger, at det jo i dag i overvejende grad er dagbladene, der producerer nyhederne?

”Ingen siger, at de store medier ikke skal have penge. Det skal de selvfølgelig. De skal ikke udsultes. Men et foretagende som os kan f.eks. også bidrage med nye typer forretningsmodeller, som de gamle medier kan blive inspireret af, netop fordi vi har frihed til at eksperimentere. Samtidig har vi også en ambition om at lave journalistik, som er med til at sætte en dagsorden og præge den offentlige debat. Ja, jeg vil faktisk sige, at hvis vi ikke lykkes med at gøre det, så lykkes vi slet ikke.”

Stampe: Slap lige af, Bjerager
Den radikale medieordfører Zenia Stampe deler holdningen hos de to iværksættermedier.

”Kristeligt Dagblad skal tage den lidt mere med ro og lade være med at gå i krig med de små medier. Jeg synes, det er en underlig udmelding, når Kristeligt Dagblad er den avis, der får suverænt mest støtte. Det er underligt, at de ikke har mere overskud end det,” lyder det fra ordføreren, der tilføjer:

”Jeg synes, at det er lige voldsomt nok at gå ud og stille spørgsmål ved Kristeligt Dagblads overlevelse på baggrund af mediestøtte-forhandlingerne, hvor han ikke kender vores prioriteringer endnu. Der svinger han sig op til noget, som der ikke er belæg for.”

Erik Bjerager skriver, at medierne skal have en vis størrelse for at være væsentlige – der ligger I vel på linje med ham?

”Der har været debat om, hvorvidt der skal tre eller fem medarbejdere til for at få støtte, og jeg tilhører klart dem, der vil trække det nedad. Men det er noget, der skal forhandles. Men selvfølgelig skal en enkeltmand ikke have støtte. Men hvis man f.eks. opretter et blog-univers, så er det noget andet. Det handler om, at medier skal have potentiale i forhold til at få brugere og skal tilføre værdi til nyhedsfødekæden.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også