Global: Onlinemusik overhaler nu cd'er


Web-musik indtjener mere end cd-salg


Web-musik indtjener mere end cd-salg
For første gang har omsætningen fra digital musik overhalet salget af cd’er og plader. Det skriver The Guardian. Ifølge den britiske pladeindustris organisation, BPI, udgjorde digital musik 55,5 pct. af musiksalget i Storbritannien i første kvartal af 2012. Omsætningen af digital musik via tjenester som Spotify, Napster, We7 og eMusic udgjorde i alt 86,5 mio. pund - altså omkring 804 mio. kr. Salget af digital musik stiger – sidste år steg det med 23,6 pct.

Grafen, der skræmmer livet af avismagere
Måler man, hvor medieforbrugere bruger deres tid og sammenholder det med, hvor annoncørerne bruger deres penge, når man frem til et – for avismagerne – nedslående resultat, skriver Poynter Institute. En amerikansk analyse konkluderer, at printmedierne får en alt for stor del af annoncekronerne. Printmedier optager blot 7 pct. af medieforbrugernes tid – men hele 25 pct. af annoncekronerne.  Omvendt får internet og mobile medier for lidt annoncekroner set i forhold til hvor meget tid, folk bruger på dem. Analytiker Mary Meeker mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før pengene vil følge forbrugernes tidsforbrug – og det kan gøre ondt på printmedierne. 

Amerikanske seere svigtede kabel-tv
Trods en ophedet opvarmning til præsidentvalget har de amerikanske tv-seere svigtet kabel-tv i maj. Fox News oplevede deres laveste seertal de seneste fire år. MSNBC’s seertal blandt de 25 -54-årige var 26 pct. lavere end maj-måned sidste år. Det skriver New York Times.
 Også for CNN, der generelt oplever lave seertal i denne tid, var maj dårligere end normalt: Kanalen oplevede historisk dårlige seertal til deres mest populære 19.00 og 21.00-udsendelser. 

Twitter og Pepsi drikker dus
Pepsi og Twitter har annonceret, at de slår kludene sammen om Pepsis nye reklamekampagne. Kampagnen ”Live for Now”, der skal få især unge mennesker til at ”gribe nuet” og drikke sodavand, mens de gør det, skal formidles over ”nu-mediet” Twitter. En del af kampagnen vil fokusere på musikdeling over det sociale medie. Pepsi vil blandt andet analysere kendte musikeres tweets og tilbyde kunderne gratis downloads. For Twitter kan kontrakten med Pepsi bane vejen til flere store annoncører, skriver New York Times.

- JHT 



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også