MediaWatch

Jyske Medier brygger på betalingsmodel

"Vi arbejder på sagen. Og vi prioriterer det højt, men vi har endnu ikke nogle faste planer for betalingsmodeller," siger adm. direktør for Jyske Medier A/S, Alex Pedersen. Han fortæller, at der netop er ansat en kommerciel onlinechef, der blandt andet skal se på, hvordan mediehuset kan tjene penge på indholdet på netaviserne Hsfo.dk, Vejleamtsfolkeblad.dk og http://fredericiadagblad.dk/.

"Vi arbejder på sagen. Og vi prioriterer det højt, men vi har endnu ikke nogle faste planer for betalingsmodeller," siger adm. direktør for Jyske Medier A/S, Alex Pedersen.

Han fortæller, at der netop er ansat en kommerciel onlinechef, der blandt andet skal se på, hvordan mediehuset kan tjene penge på indholdet på netaviserne Hsfo.dk, Vejleamtsfolkeblad.dk og Fredericiadagblad.dk.

Tidsrammen er endnu udefineret, men Alex Pedersen håber, at de vil have modeller klar inden 2013. 

"Jeg håber, at vi har en betalingsmodel inden juleferien. Det er min tidshorisont. Men om det lykkes eller ej, det ved jeg ikke," siger han. 

Lurer på de store aviser
Flere andre regionale mediehuse brygger på betalingsmodeller. Blandt andre udmeldte Nordjyske Medier onsdag, at Nordjyske.dk i juni vil lancere ”pluspakker”, ekstra indhold og tjenester inden for nichéområder, mod betaling. Fynske medier fortalte tidligere på året, at der er planer om at introducere en lignende model i juni eller 3. kvartal i år. Jyske Medier venter endnu lidt, inden de lægger sig fast på konkrete modeller. 

"Vi ser, hvad de gør på de store dagblade," siger Alex Pedersen.

"På et tidspunkt ender vi sikkert på de samme modeller alle sammen."

Oplagene på printaviserne falder. Omvendt har Jyske Medier ifølge direktøren oplevet støt stigende online læsertal på deres sites efter fusionen mellem VAF Medier A/S og Horsens Folkeblad A/S. Den udvikling forstærker behovet for at tjene penge på netnyhederne.

"Det er et problem, at vi giver hovedproduktet væk gratis. Og på dårlige dage kan jeg godt have lyst til at lægge en betalingsmur på 100 pct. af indholdet. Men det er nok ikke den model, vi ender med," siger Alex Pedersen.   

 - JHT

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs