Jyllands-Posten skyder frem blandt mediebrands

Selv om Jyllands-Posten har oplevet en noget svær begyndelse på 2012 med fyringer, oplagsfald og vigende annonceindtægter, så er der ét sted, hvor pilen går op i stedet for ned for avisen – nemlig Jyllands-Postens brand.
Thomas Bo Christensen

Selv om Jyllands-Posten har oplevet en noget svær begyndelse på 2012 med fyringer, oplagsfald og vigende annonceindtægter, så er der ét sted, hvor pilen går op i stedet for ned for avisen – nemlig Jyllands-Postens brand.

Ifølge MediaWatchs nye brandindeks, som er lavet af analysefirmaet YouGov, viser dagbladet som det eneste mediebrand overhovedet på listen en signifikant vækst, når man måler de nyeste tal for maj og sammenligner med et indekset for et halvt år siden – fra en indeksscore på ca. 15 til en nuværende score på ca. 19.

Jyllands-Posten er samtidig hoppet fire pladser frem på indekslisten – fra en tolvteplads til en ottendeplads – og har dermed overhalet Berlingske Tidende, som igennem flere år ellers har været Jyllands-Postens overmand, når det gælder brands.

Dermed går Jyllands-Posten mod strømmen fra den seneste BAV-analyse (Brand Asset Valuator), hvor avisen fra 2010 til 2011 var gået tilbage i forhold til brandets "vitalitet", hvilket vil sige særpræg, relevans og dets fremtidige vækstpotentiale.

Opblomstring i 2012
Lars Gylling, der er Nordic Marketing Manager hos YouGov, fortæller, at der er tale om en markant ændring:

”Jyllands-Posten har haft en utrolig positiv opblomstring i 2012, men tendensen har faktisk været stigende siden 2010,” lyder det fra Lars Gylling.

Men selv om Jyllands-Posten har fået et stærkere brand, så er det stadig Politiken, der fører an blandt aviserne.

Dagbladet på Rådhuspladsen ligger således nummer syv på listen – altså en plads foran konkurrenterne i Viby – og har en indeksscore, der er ca. fire indekspoint bedre end Jyllands-Posten.

Valget kan have spillet en betydning
Ifølge Lars Gylling kan Jyllands-Posten vækst, som har været særlig markant siden sommeren sidste år, hænge sammen med folketingsvalget i sensommeren.

”Jyllands-Posten gik frem op til valget, hvor aviser normalt går tilbage, fordi avisernes politiske holdning her bliver forholdsvis tydelig. Det påvirker de mennesker, som er uenige i avisens holdning, hvilket giver en negativ reaktion. Derfor vil aviserne typisk få en nedadgående tendens, men det har ikke været tilfældet hos Jyllands-Posten,” siger han.

”Derfor kunne avisens styrkede brand godt ligne en reaktion på folketingsvalget i efteråret og en følge af den politiske udvikling, der har været siden. Her har Jyllands-Posten været meget kritisk i avisens dækning af den nuværende regering, som i det hele taget har fået en hård medfart. Det ligner i hvert fald en tanke,” lyder det fra analysechefen.

Berlingske Tidende og Politiken har begge kun oplevet en mindre fremgang siden valget i september 2011.

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også