Global: Financial Times fortsætter digital himmelflugt

FT: Flere digitale abonnenter end oplagstal
Thomas Bo Christensen

FT: Flere digitale abonnenter end oplagstal
I dag har den digitale udgave af den britiske finansavis Financial Times omkring 285.000 digitale abonnenter, mens oplagstallet for papiravisen ligger på 310.000. Men inden længe ligger de digitale abonnementer højere, skriver The Next Web. Ifølge chefen for ft.com, Rob Grimshaw, sker det i slutningen af 2012, og forklaringen på abonnementssuccesen er ifølge ham, at Financial Times allerede tidligt satsede på abonnementsmodellen og dermed skar ned på det gratis indhold.

New Orleans uden avis fire dage om ugen
MediaWatch kunne i går fortælle, at sparekniven var lagt klar på bordet på avisen New Orleans Times-Picayune, og i dag kom så den konkrete spareplan: Avisen skal fyre en række medarbejder og udkommer fremover kun tre gange om ugen, skriver New York Times. Dermed bliver New Orleans den største by i USA, som ikke har en avis papirform alle ugens dage. Ifølge avisen sker det som en del af en omlægning, hvor mere fokus skal være på online-delen af avisen. I 2005, inden den store Katrina-katastrofe, havde avisen et dagligt oplag på 261.000 - i marts i år var det tal nede på 132.000.

Groupon tester mobil-betalingssystem
Den amerikanske daily deal-gigant, Groupon, er i gang med at teste et nyt betalingssystem til mobilen, der kan blive en konkurrent til bl.a. Ebays PayPal, skriver Bloomberg. Betalingssystemet er skræddersyet til især små lokale erhvervsdrivende, der markedsfører deres varer via Groupon. Initiativet skal ifølge Bloomberg ses i lyset af Groupons ambitioner om at øge indtægterne fra de lokale butikker og restauranter, der benytter sig af Groupons kupon-løsning, som blev introduceret sidste år - en service, hvor brugerne kan downloade kupontilbud til mobilen.

Nyt Bonnier-selskab skal jage nye indtægter
Bonnier samler sine digitale virksomheder i et nyt selskab, BGM - Bonnier Growth Media, per 1. august, skriver DagensMedia. Selskabet, der ligner en pendant til Schibsted Growth Media, skal som udgangspunkt ikke have fokus på det skandinaviske marked, men på nye markeder og forretningsområder, som Bonnier kan opdyrke: "Jeg vil ikke ind på hvilke markeder, men i de medier og markeder, vi er på i dag, er der ikke længere så meget vækst. Derfor ser vi på andre markeder og medier," siger Jonas Bonnier til mediesitet.

Nyhedssite uddeler pistoler til læserne
Det lyder måske absurd, men den er god nok. Det stærkt konservative amerikanske nyhedssite Daily Caller annoncerede torsdag, at det vil uddele en pistol hver uge til en af sitets læsere. Det vil ske indtil d. 6. november, hvor der er amerikansk præsidentvalg, skriver Slate. Sitets udgiver, Neil Patel, begrundede den opsigtsvækkende gave med, at ”lige som de fleste amerikanere uden for Washington D.C., New York City og de fleste af landets nyhedsredaktioner så elsker store dele af vores læsere våben.”

Somalia farligste sted for journalister
En lokal journalist blev onsdag dræbt i hovedstaden Mogadishu i Somalia. The Washington Post skriver, at drabet understreger risikoen for ansatte i mediebranchen i Somalia fra militante, kriminelle og – til tider - staten. Der er tale om det sjette drab på en journalist i år i Somalia - dermed er landet sammen med Syrien det farligste sted for journalister at arbejde.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også