Berlingske Media: Vi har ikke dominerende stilling i København

Der blev ikke lagt fingre i mellem, da Lokalavisen Frederiksberg i gårsdagens udgave berettede om lancering af en ny udgave i Vanløse og samtidig beskyldte hovedkonkurrenten, Berlingske Lokale Medier, for at bruge ufine metoder i kampen om annoncekronerne på det københavnske ugeavismarked.

Der blev ikke lagt fingre i mellem, da Lokalavisen Frederiksberg i gårsdagens udgave berettede om lancering af en ny udgave i Vanløse og samtidig beskyldte hovedkonkurrenten, Berlingske Lokale Medier, for at bruge ufine metoder i kampen om annoncekronerne på det københavnske ugeavismarked.

Lokalavisen Frederiksberg angriber blandt andet Berlingske-koncernen for at prisdumpe på Frederiksberg, hvor man ligger i direkte konkurrence med Lokalavisen Frederiksberg - mens priserne i Berlingskes nyerhvervede ugeavis i Vanløse er røget i vejret, fordi Berlingske her er alene på det marked - indtil Lokalavisen Frederiksberg altså valgte at lancere en ny udgave her.

Misbrug af dominerende stilling set gennem Lokalavisen Frederiksbergs briller - langt fra tilfældet lyder svaret fra Berlingske Lokale Medier, der mener, markedet skal ses i et langt større perspektiv:

"Konkurrencen i København er ekstrem på alle platforme og på tværs af printtypografier. Berlingske Lokale Medier agerer i denne konkurrence med dagblade, gratisaviser som MetroXpress/24-timer, formiddagsbladene og ikke mindst nettet. Vi anser den nuværende konkurrence som sund. Vi mener derfor ikke, at Berlingske Lokale Medier i forhold til markeds størrelse i København har nogen særlig dominerende stilling. Vi servicerer vores læsere og annoncører efter bedste evne," skriver direktør Gorm Wesing Flyvholm, Berlingske Lokale Medier, i en mail til MediaWatch.

Det er ingen hemmelighed, at annoncepriserne på ugeavismarkedet generelt er blevet presset i bund i løbet af de senere år. Gorm Wesing Flyvholm afviser ifølge kommentaren heller ikke, at der bliver spillet med annoncemusklerne. Det springende punkt er imidlertid juridisk set, om Berlingske Lokale Medier kan anses for at være dominerende på ugeavismarkedet eller ej - om koncernen med andre ord har en position, der gør det muligt at "kontrollere" prisniveauet på det lokale annoncemarked.

Berlingske Media opkøbte ved årskiftet tre ugeaviser i København i Vanløse, Valby og Brønshøj og konsoliderede sin position på ugeavismarkedet i hovedstaden, hvor Berlingske er alene blandt de store dagbladshuse. Til gengæld trak Berlingske Media sig fra Midtsjælland og solgte fire ugeaviser fra til Sjællandske Medier og Søndagsavisen efter et par års benhård annoncekrig. Freden på Midtsjælland betød bl.a., at Søndagsavisen igen lagde sine trykordre hos Berlingske-koncernen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også