Berlingske klar med nyt Urban-koncept

Guide-markedet får endnu en konkurrent, når Berlingske Media d. 31. maj genopliver den tidligere gratisavis Urban digitalt. Det skriver mediebureauet IUM på Frontbox.dk

Guide-markedet får endnu en konkurrent, når Berlingske Media d. 31. maj genopliver den tidligere gratisavis Urban digitalt. Det skriver mediebureauet IUM på Frontbox.dk

Det nye 'Urban KBH' får mere karakter af guide end avis med "inspiration, impulser og overblik over København". Websitet vil blive suppleret af  cirka 10 årlige avisudgivelser med hovedfokus på  shopping i storbyen - første gang i slutningen af maj i forbindelse med relanceringen af sitet.

Oplaget bliver omkring 65.000 - en tredjedel distribueres til Berlingskes abonnenter i Storkøbenhavn og resten med DSB.

Ifølge mediebureauet bliver det ingen let sag at gøre det nye Urban til en rentabel forretning:

"MetroXpress prøvede også med et shoppingtillæg, Shopping & Byliv, i 2010 som de lukkede igen, op til sommeren 2011 pga. at der ikke var nok opbakning fra annoncørerne. Kan Urban gøre det bedre? Med denne historik i ryggen, tror vi desværre, at Urban KBH kommer til at stå med de samme udfordringer," skriver Print Planner, Heidi Schoszarzek , IUM.

Berlingske Media lukkede i januar den underskudsgivende gratisavis efter 10 år på markedet, men varslede samtidig at Urban-sitet skulle fortsætte i et nyt koncept. Lukningen skete som led i en større sparerunde i koncernen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også