Bjerager tror også på oplagsvækst i 2012

Mens resten af avismarkedet på næsten alle områder oplever tilbagegang, fortsætter Kristeligt Dagblad de seneste års fremgang.
Thomas Bo Christensen

Mens resten af avismarkedet på næsten alle områder oplever tilbagegang, fortsætter Kristeligt Dagblad de seneste års fremgang.

I mediehusets årsrapport for 2011 kan man således måle vækst på næsten alle parametre: Avisens omsætning steg med to millioner til ca. 106 millioner kroner, annoncesalget oplevede lille vækst på 0,4 procent (målt i kroner), læsertallet voksede med næsten ti procent til 115.000 gennemsnitlige læsere, og endelig steg oplaget med ca. en procent til 26.631.

”Det er kolossalt tilfredsstillende, at vi kan præstere oplagsvækst i et så svært marked,” lyder det fra den adm. direktør og chefredaktør på Kristeligt Dagblad, Erik Bjerager.

Flytning koster på bundlinjen
Eneste sten i skoen er selve resultatet. Det er nemlig faldet markant - fra 3,1 millioner kroner i 2010 til ca. 260.000 i 2011.

Det fald skyldes primært, at avisen er flyttet fra Rosengården til Vimmelskaftet i København, fordi avisen i de senere år har øget medarbejderstaben. Derudover har der været ”væsentlige” urealiserede tab på selskabets værdipapirer.

”Men det er stadig grundlæggende et tilfredsstillende regnskab. Tilbagegangen i årsresultatet skyldes jo engangsomkostninger til vores flytning, og samtidig vi er jo ikke herre over aktiemarkedet. Men vi er herre over, hvordan vi investerer vores penge, og der har vi en fornuftig strategi, hvor vi i 2011 allerede har vundet noget af det tabte tilbage. Samtidig er vi ikke hårdt ramt på annoncesalget som mange andre,” siger Erik Bjerager, der fortæller, at resultatet modregnet flytningen ville være et par millioner bedre.

Svært annonceår i 2012
Men når Erik Bjerager kigger ud over 2012, ser udsigten noget mere broget ud:

”Jeg tror også, at vi får et stigende oplag i år, men jeg forventer, at det bliver et hårdere annonceår i 2012, og samlet set tror jeg, at der kommer pres på indtjeningen på grund af konjunkturerne,” siger Erik Bjerager og tilføjer:

”Men samtidig det er svært at vurdere, hvad der er konjunkturbestemt, og hvad der er strukturelle ændringer, når det f.eks. gælder annoncemarkedet. Skyldes nedgangen på markedet krisen, eller er det en mere fundamental strukturel forandring, hvor annoncer går fra printaviser til de digitale medier,” spørger han.

Mediestøtte er essentiel
Samtidig lægger Erik Bjerager vægt på, at selv om avisen oplever fremgang på de fleste fronter, så er mediestøtten stadig altafgørende:

”I 2010 fik vi 26 millioner kroner i distributionsstøtte, og i 2011 vil det tal være endnu højere på grund af vores øgede oplag. Og det er klart, at det for os er fuldstændig vitalt, at vi får den støtte. Uden den ville vi ikke overleve,” lyder det fra den adm. direktør, der dermed læner sig op ad bestyrelsesformanden for avisen, Hans Skov Christensen, som på avisens generalforsamling i mandags netop fokuserede på mediestøtten og dens fremtidige udformning:

”Støtten er under omlægning, og både dagbladet Informations og Kristeligt Dagblads langsigtede overlevelse som mindre landsdækkende dagblade med tilknyttede digitale medier er afhængig af, at det samlede støttebeløb ikke reduceres i forbindelse med omlægningen fra distributionsstøtte til den planlagte nye støtteform, som politikerne drøfter i disse måneder,” sagde Hans Skov Christensen.

- TBC

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også