JydskeVestkysten: Lokalaviser ikke hårdere ramt

Ifølge Reklameforbrugsundersøgelsen for 2011 var det især de regionale og lokale titler, der tabte annonceomsætning blandt dagbladene sidste år. I alt stod de for en annonceomsætning på 586 mio. kr. - en tilbagegang på 36 mio. kr. i forhold til 2010, mens de landsdækkende dagblade holdt status quo med en omsætning på 1,27 mia. kr.

Ifølge Reklameforbrugsundersøgelsen for 2011 var det især de regionale og lokale titler, der tabte annonceomsætning blandt dagbladene sidste år. I alt stod de for en annonceomsætning på 586 mio. kr. - en tilbagegang på 36 mio. kr. i forhold til 2010, mens de landsdækkende dagblade holdt status quo med en omsætning på 1,27 mia. kr. Ifølge salgsdirektør Henrik Damgaard-Hansen, JydskeVestkysten, er markedssituationen for de regionale og lokale aviser dog hverken værre eller bedre end for de landsdækkende.

"Det er ikke min opfattelse, at vi som regionalt/lokalt dagblad på det lange sigte vil møde et sværere marked end de øvrige dagblade. Vi har som hus en stærk forankring i det lokale annoncemarked, hvor de nationale dagblade har en stærk forankring blandt de landsdækkende annoncører, og som sådan vil udviklingen hos et lokalt mediehus som vores være mere afhængig af lokale annoncører, hvor et landsdækkende bladhus er mere afhængig af de landsdækkende annoncører," siger Henrik Damgaard-Hansen, der ikke lægger skjul på, at JydskeVestkysten oplever pres på annoncefronten - ikke mindst på rubrikmarkedet, hvor det stagnerende jobmarked og digitaliseringen koster dagbladene annoncekroner.

"Annoncemarkedet har været presset gennem nogle år, og det kan vi godt genkende. De klassiske rubrikmarkeder har oplevet fald pga. nye digitale annonceprodukter, og der har dagbladsbranchen ikke formået at innovere annonceprodukterne hurtigt nok til at imødekomme den nye konkurrencesituation,"siger Henrik Damgaard-Hansen.

I hvor høj grad kan den digitale annonceomsætning på de lokale/regionale dagblade kompensere for faldet i annonceomsætning på print?

"Skiftet fra print til digital er en stor omstilling for hele branchen – vi er i øjeblikket i gang med en strategiproces hvor en af de helt store udfordringer, vi skal besvare, er hvordan vi håndterer dette skifte. Vi tror på en fremtid med både trykt avis og digitalt indhold."

Er der forskel på, hvor presset annonceomsætningen er for de regionale kontra lokale dagblade i dine øjne og hvorfor?

"Vi har i vores hus både fat i de meget lokale annoncører, som annoncerer i en af vore ni daglige kommuneudgivelser, og de regionale annoncører, som annoncerer i hele vores oplag. Overfor de meget lokale annoncører ser vi primært konkurrence fra ugeaviser, mens vi blandt de regionale annoncører også oplever konkurrence fra de landsdækkende medier. Der er ikke en tydelig udvikling, hvor vi kan se, at det meget lokale annoncemarked går en anden vej end det regionale. Nogle måneder leverer det lokale annoncemarked bedre end det regionale og omvendt. På samme måde er det lokale annoncemarked kendetegnet ved forskellige lokale konkurrenceforhold, som betyder, at konkurrencesituationen i en kommune kan være en anden end i en anden kommune."

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også