Berlingske: Annoncefald langt værre end ventet

Berlingske Medias ejer, Mecom, meldte for nylig ud, at det står sløjt til, når det gælder selskabets annonceindtjening - samlet er indtjeningen faldet 12 procent i de første tre måneder af 2012 i forhold til i fjor. Mecoms danske aktiviteter i Berlingske Media trækker godt til med et fald på ti procent, og det har ifølge Berlingskes annoncedirektør, Søren Hyldgaard, været langt værre end forventet:
Thomas Bo Christensen

Berlingske Medias ejer, Mecom, meldte for nylig ud, at det står sløjt til, når det gælder selskabets annonceindtjening - samlet er indtjeningen faldet 12 procent i de første tre måneder af 2012 i forhold til i fjor.

Mecoms danske aktiviteter i Berlingske Media trækker godt til med et fald på ti procent, og det har ifølge Berlingskes annoncedirektør, Søren Hyldgaard, været langt værre end forventet:

”Vi kan mærke, at detailhandlen og forbrugertilliden har det rigtig skidt, og det afspejles i vores omsætning. Vi havde håbet på et niveau som sidste år, men der er vi ikke. Jeg tror, at udviklingen vil fortsætte året ud, men vi kan måske håbe på en lille stigning i efteråret. Men det er meget svært at spå om. Der er ikke rigtig noget mønster at følge,” siger Søren Hyldgaard, der peger på, at det især er annonceaktørerne inden for finans- og tele-sektoren, der har været tilbageholdende, hvilket har smittet af på resultatet. En tendens vl.a. Børsen og Metroxpress også er mærket af, som MediaWatch skrev i går.

Print trækker ned - online op
Ifølge Søren Hyldgaard er det annoncesalget på print, der er synderen:

”Annoncesalget har været meget skuffende på print i de første tre måneder. April har også været småsløj, men maj ser på nuværende tidspunkt okay ud. Med den indgang på året skal man være optimist bare for at lande på nul for hele året, men jeg tror ærlig talt ikke på det. Det ser meget svært ud,” siger annoncedirektøren, der omvendt ser mere positivt på koncernens online del:

”Her ser det rigtig godt ud. Vi ligger markant over det marked, vi ellers ser nu. Vores performance i forhold til sidste år er rigtigt god og er bl.a. båret af et godt salg på betting-området og andre kategorier, så på online forventer vi at se en vækst.”

Han afskriver dog ikke helt 2012 som et umuligt år:

”Vi har jo før set et fjerde kvartal, der pludselig rejser sig. I 2009 var vi midt i en svær krise, og her rejste kvartalet sig. Det håber vi på igen.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også