Elendige annoncetal sænker Mecoms forventningerne
Mecom, der bl.a. ejer Berlingske Media, har fået en hård begyndelse på 2012. I de første tre måneder af året ligger indtjeningen på annoncesiden 12 procent lavere end for samme kvartal i 2011.
Derfor har Mecom sendt en advarsel ud om, at koncernen ikke forventer at kunne indfri indtjeningsmålsætningen for 2012, og at der vil ske en ”beskeden reduktion” i ebitda i forhold til sidste år. Mecoms indtjening i 2011 var ca. 114 millioner euro, men ifølge The Guardian har analytikere nu sænket forventningerne til 2012 til omkring 105 millioner euro.
Ifølge Mecom er det især de hollandske medier i koncernen, der trækker tallene for første kvartal ned, eftersom de har haft et 12 procents fald i annonceindtjeningen. Men også i Danmark og i Polen har selskabet det svært med og har registret et tab på henholdsvis 10 og 19 procent. I Danmark er faldet dog nærmere syv procent, hvis man justerer for Urbans lukning. Mecom forudser desuden, at det svære annoncemarked vil fortsætte året ud.
Mecom forsøger i meddelelsen at mildne skuffelsen ved annoncetallene ved at pointere, at indtjeningen fra avissalget ”overordnet var fladt” i forhold til første kvartal sidste år. I det hele taget står den ikke-annonce-finansierede indtjening for 59 procent af Mecoms samlede indtjening.
Faldet i annonceindtægter vil blive mødt med omkostningsreduktioner via den spareplan, som Mecom lancerede i januar, og som forventes at kunne indbringe omkring 70 millioner euro ved slutningen af 2014.
- TBC