Dagblade fik annoncedukkert i april

Det eneste sikre på annoncemarkedet, når det gælder dagbladene, er uforudsigeligheden. Mens marts pegede lidt opad for annoncesalget var april en råkold klud i ansigtet, viser april-tallene fra AdMonitor, der optæller de landsdækkende dagblades annoncemængde månedligt.

Det eneste sikre på annoncemarkedet, når det gælder dagbladene, er uforudsigeligheden. Mens marts pegede lidt opad for annoncesalget var april en råkold klud i ansigtet, viser april-tallene fra AdMonitor, der optæller de landsdækkende dagblades annoncemængde månedligt.

"Det er landsannoncørene, der svigter, og meget præcist tele og bolig," siger adm. direktør Søren Riis, Metroxpress A/S, der også driver AdMonitor. Han henviser til, at tele-annoncørerne lagde 273 færre helsider i dagbladene i april i forhold til sidste år i april, bolig-annoncørerne 307 færre sider og boligudstyr 105 færre annoncesider. Det har også gjort ondt på gratisaviserne, der endte godt 16 procentpoint under april sidste år i annoncevolumen.

"Specielt tele-annoncer betyder meget for MetroXpress og 24timer, så når de samlet set falder med 45 pct. påvirker det os ekstra meget," siger Søren Riis.

"Det eneste jeg tror, man med sikkerhed kan sige er, at intet er sikkert. I marts faldt boligannoncerne kun med fem pct. og i april falder de med 21 pct. Det samme gør sig gældende for tele, som ”kun” faldt med 22 pct. i marts, mens de falder med 45 pct. i april," siger Søren Riis og påpeger, at finans-segmentet omvendt har rettet sig op og ligger i index 106 i april mod index 71 i marts.

Svinger fra uge til uge
På Børsen nikker kommerciel direktør Allan Hansen genkendende til billedet.

"Vi har set en nedgang i segmenterne tele og bolig i april, til gengæld er både finans og livsstil gået godt for os. Jeg ser det ikke som en langvarig tendens, men jeg ser et meget svingende marked, der skifter fra måned til måned og nogle gange fra uge til uge," siger Allan Hansen, der peger på, at april indledningsvis tegnede godt for Børsen.

"Det gør fremtidsudsigterne meget svære at spå om, men jeg oplever egentlig også en vis optimisme. Boligmarkedet er meget konjunkturbestemt og presset, men som sagt ser vi gode takter på finans og livsstil, og vi er gode til at holde fokus på en attraktiv målgruppe og få vores pris for det - husk at tallene her er bruttotal og ikke den reelle omsætning," siger Allan Hansen.

Politiken: Landsannoncører svigter
På Politiken var den første forårsmåned også uden forårsfornemmelser - efter et ellers positivt 1. kvartal for avisen, hvor salgstallene ifølge annoncedirektør Henrik Børjesson endte helt på linje med 1. kvartal sidste år. Anderledes gik det i april.

"Mens markedet for detailhandelsannoncer pt. ser meget positivt ud i dagbladene, så er det igen landsannoncørerne på tekstsidemarkedet, som annoncerer mindre i forhold til sidste år. Ikke mindst den del af omsætningen, som kommer via mediabureauerne, er faldet. Der er ikke bare tale om en træg periode omkring påsken. Tværtimod er der tale om en tendens, vi i større eller mindre grad har set siden eftersommeren 2011," siger Henrik Børjesson, Politiken.

"Politiken holdt sammenlagt på print samme omsætningsniveau i første kvartal i forhold til sidste år, til gengæld var april måned så tynd, at selv vækst på visse områder som f.eks. detail, rejser og kultur ikke helt har kunnet opveje faldet i landsannoncer," siger han.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også