"Vi ville ikke nedlægge International, hvis vi ikke skulle spare"

Torsdag d. 26. april blev dagen, hvor Jyllands-Posten nedlagde 12 redaktionelle jobs - og samtidig meldte ud internt, at den højtprofilerede daglige sektion 'International' også nedlægges som selvstændigt tillæg som led i sparerunden. Her svarer chefredaktør Jørn Mikkelsen på, hvilke overvejelser der bl.a. ligger bag beslutningen.

Torsdag d. 26. april blev dagen, hvor Jyllands-Posten nedlagde 12 redaktionelle jobs - og samtidig meldte ud internt, at den højtprofilerede daglige sektion 'International' også nedlægges som selvstændigt tillæg som led i sparerunden. Her svarer chefredaktør Jørn Mikkelsen på, hvilke overvejelser der bl.a. ligger bag beslutningen.

Hvorfor har I valgt at nedlægge International som selvstændigt tillæg?

"Fordi vi skal spare, og fordi vi gerne vil forenkle avisen. Jyllands-Posten er i dag en avis med mange forskellige sektioner. Nu får vi en avis, der består af en hvid avis (1. sektion med indland og udland, red.) og en lyserød avis (Erhverv & Økonomi, red.)."

Hvordan vurderer I risikoen for at svække Jyllands-Postens brand som Danmarks internationale avis med nedlæggelsen?

"Jeg mener ikke, at det nødvendigvis vil svække Jyllands-Postens brand. Vi er stadig Danmarks internationale avis, og det bliver en daglig opgave at overbevise læserne om, at vi fortsat er det, som vi skal løse ved at fortsætte med at have den samme gode dækning, som vi har i dag. Når det er sagt, så er International et fremragende tillæg, og vi ville ikke nedlægge det, hvis vi ikke skulle spare."

Da I lancerede International sidste år og omlagde avisen skete det med dine ord som et led i "en større publiceringsstrategi, som vi har arbejdet med i et års tid", som skulle forkæle abonnementerne og give dem endnu mere avis med en endnu bedre dækning. Hvad gik galt med den strategi siden, at den nu må ændres?

"Der er ikke noget galt med publiceringsstrategien, men tingene ændrer sig, og vi må løbende forholde os til udviklingen. Det er ikke indholdet, vi ændrer på, det er pakketeringen af avisen."

Men tillægget er kun knapt et år gammelt og må have øget jeres omkostninger. Ville I have lanceret det i dag?

"Det kan man selvfølgelig godt spørge sig selv om, men hovedsagen er, at vi skal videre."

Hvilke andre dele af publiceringsstrategien har I justeret i forbindelse med sparerunden?

"Vi har ikke ændret publiceringsstrategien, det er alene pakketeringen af stoffet, vi ændrer."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også