Farvel til månedlige oplagstal

De månedlige oplagstal for dagblade og ugeblade tegner et for snævert billede af udviklingen. Det mener Danske Medier, der i december meddelte Dansk Oplagskontrol, at aviser og ugeblade fremover kun vil indberette oplagstallene til offentliggørelse hvert halve år - og ikke månedligt som hidtil.

De månedlige oplagstal for dagblade og ugeblade tegner et for snævert billede af udviklingen.

Det mener Danske Medier, der i december meddelte Dansk Oplagskontrol, at aviser og ugeblade fremover kun vil indberette oplagstallene til offentliggørelse hvert halve år - og ikke månedligt som hidtil.

"Det er almindeligt andre steder, at oplagstallene udkommer sjældnere - i Norge udkommer de f.eks. kun en gang årligt. De månedlige tal har ofte store udsving, der f.eks. afhænger af, hvor mange søndage der er i en måned i forhold til samme måned sidste år, ellerhvordan helligdage som påskedagene i en måned ligger fra år til år. Det giver nogle uhensigtsmæssige udsving i oplagstallene, som bliver brugt bl.a. af journalister til at drage store konklusioner udfra - i stedet for at se på udviklingen over længere tid," siger Ebbe Dal, adm. direktør i Danske Medier.

Bestyrelsen i Dansk Oplagskontrol blev på et møde i dag orienteret om beslutningen, der betyder, at januartallene altså kommer til at stå alene indtil august, hvor de næste tal kommer ud. 

"Ud over at det giver en administrativ forenkling, mener vi også, at det giver en mere seriøs tilgang til oplagsudviklingen. Samtidig bliver det stedse mere tydeligt, at det er læsertallene og brugertallene, der bliver lagt vægt på i reklameplanlægningen," siger Ebbe Dal, der bekræfter, at aviser og ugeblade fortsat vil indberette de månedlige oplagstal, men aktører og offentlighed får altså kun adgang til tallene halvårligt.

Det er ikke nogen hemmelighed, at oplagene falder, og derfor kan det virke som et defensivt træk, at I nu kun vil melde ud om udviklingen hvert halve år?

"Det kunne være rigtigt, hvis vi ikke offentliggjorde tallene overhovedet, men sådan er det jo ikke," siger Ebbe Dal, der afviser, at skiftet kan danne præcedens for andre målinger som brugertallene online eller læsertallene for aviser og ugeblade, der i dag også udgives månedligt.

"Det er der ingen planer om," siger han. 

Hos Kristeligt Dagblad, der er en af de mest positive cases blandt dagbladene, når det gælder oplagsudviklingen, bakker man kursskiftet op.

”Jeg er enig i beslutningen. De månedlige oplagstal kan svinge alt afhængig af hvor mange helligdage eller store udgivelsesdage, der er i en måned sammenlignet med den tilsvarende måned året før. Det er så blevet rapporteret som enten stor fremgang eller stor tilbagegang. Der er også bladsalgskampagner, der kan påvirke et månedstal. At måle halvårstal giver et mere retvisende billede af den langsigtede udvikling,” siger chefredaktør og adm. direktør, Erik Bjerager, Kristeligt Dagblad. 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også