Dagblade ser ingen lys for enden af tunnelen

Brugernes digitale omstilling fortsætter i rasende fart, men dagbladene mangler stadig forretningsstrategierne, der matcher, og går en mørk horisont i møde, siger undersøgelse.
Cecilie Thorup

Hvad mediestøtten helt præcist kommer til at indeholde, ved ingen. Men de næste ugers forhandlinger kommer til at være afgørende for dagbladsbranchen – for uden mediestøtten ville mange dagblade ikke eksistere, skriver Mandag Morgen.

Men samtidig er det vigtigt at ændre mediestøtten således, at dagbladene har incitament til at konkurrere på deres forretningsmodel, påpeger Rasmus Helles, der er adjunkt på Københavns Universitet og forsker i mediestøtteordninger. For som det er nu, luller dagbladene sig selv til ro ved tanken om de eksisterende principper i form af distributionsstøtte og momsfritagelse. Han mener, det er af afgørende betydning at fordele pengene, så flere digitale medier kan få del i støttekronerne.

”Der er en nervøsitet for, at hvis man rykker forkert, så stiller et af de etablerede dagblade træskoene, uden at man ved, hvad man får i stedet. Men udviklingen i mediebrug og den nuværende ordnings konkurrenceforvridning mellem dagblade og netmedier gør, at politikerne er tvunget til at tage en kalkuleret risiko og lukke nogle nye aktører ind,” siger Rasmus Helles til Mandag Morgen.

Digital omstilling mangler
At brugerne i stigende grad bruger de digitale medier, er ikke nogen nyhed hos dagbladene. Alligevel har man endnu ikke fundet en indtjenende forretningsmodel til at overleve i de nye, digitale tider.

Nikolai Thyssen, der er redaktionschef for digitale medier på Information, medgiver, at dagbladene endnu ikke har omstillet sig. Han siger, at der endnu ikke er nogen aviser, der for alvor har taget konsekvensen af omstillingen. Pernille Tranberg, der rådgiver om digitale medier hos Berlingske Media, er enig.

”Jeg har stadig ikke oplevet nogen – hverken her eller i andre indholdsproducerende virksomheder – der siger: ’Hey, vi kommer altså til at vokse mere. Tværtimod bliver vi alle sammen mindre, så skulle vi egentlig ikke til at planlægge efter det?’” siger Pernille Tranberg til Mandag Morgen.

Dagblade tøver med digitale forretningsmodeller
Digitale eksperter anbefaler, at dagbladene indgår digitale alliancer med hinanden for at stå stærkere mod giganter som Facebook og Google, der sluger annoncekronern - og at man også kunne forsøge at samarbejde med tech-giganterne.

Men dagbladene tøver.

”Så længe det er en politisk ambition at bevare den journalistik, vi har i dag, så er der ikke andre alternativer end mediestøtte – i hvert fald ikke i overgangsfasen fra print til online,” siger Nikolai Thyssen.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også