Global: Metro på læserrov i Holland

Tidligere Murdoch-løjtnant klar til opkøb, Metro hæver hollandsk oplag og fransk valgresultat kommenteret i kode på Twitter ...

 

Metro i Holland øger oplag
Snart ryger der dagligt 50.000 flere udgaver af Metro Holland på gaderne i Amsterdam og andre hollandske byer. Det fortæller Per Mikael Jensen i et interview med den hollandske erhvervsavis FD, refererer Newspaperinnovation.com. Baggrunden er, at en anden hollandsk gratisavis – De Pers – er lukket i marts, og Metro vil derfor forsøge at opsuge nogle af læserne.


Tidligere Murdoch-løjtnant klar til opkøb
Peter Chernin, der i 12 år var Rupert Murdochs højre hånd i News Corp, lancerede i 2009 sin egen mediekoncern – The Chernin Group – og den er nu parat markante opkøb. Koncern er netop blevet tilført kapital for 200 millioner dollars fra Providence Equity Partners, og Peter Chernin har udtalt, at mediekoncernen er klar til opkøb af enhver størrelse. Ifølge Financial Times var The Chernin Group tæt på at overtage netgiganten Yahoo for 10-11 måneder, fordi det, som Peter Chernin siger, ”ikke føltes rigtigt”.


Fire digitale NYT-trends
Ifølge The Guardian's Monday Note, der har tygget New York Times seneste regnskaber igennem, er der fire medietrends at bide mærke i for andre mediehuse:
1. Online annonceomsætning kæmper - mens den i 2010 og 2011 voksede med hhv. 18 og 10 pct. faldt den i Q1 2012 med to pct.
2. Paywalls virker - med omkring en halv million betalende abonnenter har NYTimes.com vundet, hvad der svarer til 39 pct. af hverdagoplaget på 1,3 mio. i betalende digitale abonnenter.
3. Paywall-succes kommer ikke af sig selv - men kræver både en stor, loyal brugerskare at konvertere fra, tålmodighed og et journalistisk kvalitetsprodukt i top. Blandt andet.
4. Print lever stadig - og avisomsætningen stiger for NYT, hvor prisstigninger kompenserer for svigtende annoncesalg og samtidig kan drive vækst i digitale abonnenter. Ergo: Digital og print fletter fingre som aldrig før.

Ipad overhaler pc som andet tv-valg
Tv-seere bruger i stigende grad tablets med Ipad i spidsen til at se tv på. En undersøgelse offentliggjort i denne uge fra den amerikanske mediegigant Viacom konkluderede, at Ipad og deslige har overhalet stationære og bærbare computere som den anden mest populære tv-visning enhed, efter TV. Undersøgelsen er foretaget blandt ??2.500 tablet-ejere i alderen 8 til 54 år. Det skriver Thedaily.com.

Fransk valgudfald tweetet i kode
Ifølge fransk lov må der ikke offenliggøres valgskøn eller -resultater inden kl. otte på valgaftenen under en præsidentvalgkamp. Det forhindrede dog ikke Twitter-brugere i at udveksle oplysninger forinden under gårsdagens franske valg, skriver New York Times. Det foregik med tweets om, at tærten ("the flan") helt sikkert var i ovnen, tomaten overraskende grøn og temperaturen i Budapest omkring 25 grader. Tærten var kodeord for den socialistiske præsidentkandidat, Francois Holland, der tidligere er gået under kælenævnet "Flanby" - tomaten var lig med venstrefløjskandidaten Jean-Luc Mélenchon fra Venstre Front, hvis valgresultat skuffede, og temperaturen i Budapest var refence til resulater for præsident Nicolas Sarkozy, hvis far har rødder i Ungarn. 

Indien er førende i spam
I dag udkommer den årlige ”Det beskidte dusin”-rapporten fra datafirmaet Sophos. Rapporten oplister de lande, der udsender flest junk/spam-mails. Og her viser første kvartal, at der er en ny konge på spam-tronen. For hvor USA normalt har været nummer ét på listen, er det i de første måneder af 2012 Indien, der har overhalet amerikanerne i udsendelsen af spam-mails. Ifølge Sophos er en ud af ti spam-mails sendt fra en indisk computer.

- TBC, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også