BT hæver ikke oplag på Mærsk-avis

I modsætning til Ekstra Bladet har BT valgt ikke at hæve oplaget på dagens avis, hvor der satses på Mærsk på forsiden - som på de fleste andre dagbladsforsider.

Skibsredder Mærsk Mc-Kinney Møllers død præger ikke overraskende dagens forsider - også tabloiderne BT og Ekstra Bladet, hvor Mærsk som en af de få danske erhvervsledere traditionelt har trukket stor læserinteresse.

På Ekstra Bladet har man af samme grund valgt at sende flere aviser på gaden i dag, selvom nyheden blev dækket massivt på internet og tv i går, hvor DR og TV 2 sløjfede de planlagte primetime-programmer og sendte live mindeprogrammer i stedet.

"Jeg tror, at det er en af de store, fælles begivenheder, der samler folk, og som de også gerne vil læse om i avisen," sagde Ekstra Bladets chefredaktør, Karen Bro, i går i en kommentar til MediaWatch.

Trak talrige klik på nettet
På BT tror chefredaktør Olav Skaaning Andersen også på, at der vil blive langet flere aviser over disken i dag, men ikke så mange flere, at avisen har investeret i at hæve oplaget.

"Mærsk sælger stadig godt. Vi satser også forsiden på det, og vi kunne se, at det var en nyhed, der trak rigtig meget på nettet i går. Men vi hæver ikke oplaget, fordi vi tror, at vores oplag er stort nok til at dække interessen ind," siger Olav Skaaning Andersen.

Handler det også om, at nyheden fik så stor dækning i går, at interessen er svækket i dag?

"Egentlig ikke. Det kan gå begge veje. Dækningen i går kan sagtens være med til at øge interessen for vores historier i dag, hvor vi kan bringe flere detaljer omkring hans død og kan fortælle, at han døde ensom, så det kan man ikke sige. Men vi tror som sagt, vi har aviser nok ude i forvejen," siger Olav Skaaning Andersen, der ikke vil lægge et bud ind på, hvor mange flere aviser BT sælger i dag.

På Ekstra Bladet har Karen Bro ingen kommentarer til, hvor meget større oplaget er på dagens avis end ellers.

Øger I oplaget mindre i dag, end I ville have gjort for tre år siden på grund af netavisernes vækst?

"Alle ved, at avisernes oplag går nedad, og den udvikling afspejles også her."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også