Ny Information skal have magasin-præg

“Hængevommen og dryptuden” ryger ud i Informations nænsomt opdaterede logo, når avisen udkommer i relanceret udgave torsdag. Det siger chefredaktør Christian Jensen, som har investeret i en ny font, døbt iFont og udviklet af avisen Los Tiempos. Bredere spalter og i snit to opslag med grafisk spræl skal desuden øge magasinpræget og tilgængeligheden af den traditionelt meget teksttunge avis, som har fået den mest omfattende make-over, siden avisen gik i tabloidformat.
MediaWatch

“Hængevommen og dryptuden” ryger ud i Informations nænsomt opdaterede logo, når avisen udkommer i relanceret udgave torsdag. Det siger chefredaktør Christian Jensen, som har investeret i en ny font, døbt iFont og udviklet af avisen Los Tiempos.

Bredere spalter og i snit to opslag med grafisk spræl skal desuden øge magasinpræget og tilgængeligheden af den traditionelt meget teksttunge avis, som har fået den mest omfattende make-over, siden avisen gik i tabloidformat.

“Vi har arbejdet med Informations kronjuveler, det vil sige avisens hoved og skriften. Indholdet er blevet udviklet henover halvandet år, og det kan godt tåle at blive pakket pænere ind. Derfor har vi set på tilgængeligheden og på at give Information et stærkere visuelt udtryk i retning af et magasin, men som stadig bevarer dagbladets dna i form af den sitrende forbindelse til døgnets begivenheder,” lyder det fra Christian Jensen.

Hidtil har Information nemlig været lidt “gråmeleret”.

“Mange af vores historier er blevet hældt i de samme former. Det gør vi op med nu. Vores idéudvikling skal ikke stoppe, når kilderne er hjemme, men når vi ved, hvordan en artikel kan præsenteres på en spektakulær måde, så formgivningen tænkes ind i idéudviklingsprocessen,” tilføjer Christian Jensen.

Avisen skal samtidig have mere personlighed i form af daglige klummer på side 2, som Annegrethe Rasmussen, Anders Haarh og Katrine Hornstrup Yde skal levere. Lasse Jensen skal på ugentlig basis levere medieklummer, der ligesom den politiske redaktør Amalie Kestler også skal være mere båret af skribentens personlige aftryk, så “blodet bruser” mere i avisen, som Christian Jensen udtrykker det.

Udfordringen ved de fleste relanceringer er, at vanens magt som regel er stærkere end nye, fikse ideer, men Christian Jensen men ikke, at tilbagefald er sandsynlige. 

“Vores forsider bliver i udgangspunktet plakatforsider, sådan som magasiner også tænker forsider. Vores grunddesign har også magasinets form, så vi kan ikke falde tilbage til at ligne en klassisk morgenavis,” siger Christian Jensen.

Skal I også skrive anderledes?

“Nej, men vi organiserer dagligdagen på en ny måde. Vi har været gode til at køre med ambulancetjeneste døgnet rundt og til at lave kampagner over et år. Nu skal vi hver morgen have et bud på, hvad forsiden skal være næste dag. Det skal give større ro i arbejdet og gøre den journalistiske kvalitet bedre, så stoffet ikke bliver fyldt på med skovl før deadline. Det er ingen avislæser tjent med i 2012, der skal vi op på et helt andet niveau,” siger Christian Jensen.

Dermed er Information den seneste avis i rækken af relanceringer, som i starten af 2011 blev indledt med Berlingske, som fik følgeskab af Jyllands-Posten, Politiken, Børsen, Kristeligt Dagblad og senest B.T.

Se eksempler på Informations nye design herunder.

NY FORSIDE

GAMMEL FORSIDE

OPSLAG

KLUMME

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også