Information satser på brugerdrevet journalistik

Hvor meget overvågning er der i det offentlige rum? Det sætter Information sig for at få kortlagt sammen med læserne, som et led i kampagnen, der har været i støbeskeen i et års tid. Et af midlerne er en nyudviklet app til Iphones og Android-telefoner, som brugere bliver opfordret til at downloade, fortæller Nikolai Thyssen, redaktionschef for Information.dk.
MediaWatch

Hvor meget overvågning er der i det offentlige rum? Det sætter Information sig for at få kortlagt sammen med læserne, som et led i kampagnen, der har været i støbeskeen i et års tid.

Et af midlerne er en nyudviklet app til Iphones og Android-telefoner, som brugere bliver opfordret til at downloade, fortæller Nikolai Thyssen, redaktionschef for Information.dk.

“Vi kan ikke dokumentere omfanget af den overvågning, der foregår i det offentlige rum med almindelig journalistisk resarch. Så vi håber, at brugere, interesseorganisationer, tænketanke og højskoler vil downloade app’en og tage billeder af kameraerne rundt omkring i landet ved banker, ambassader eller lignende. De bliver automatisk geotagget, så vi kan strukturere informationerne,” siger han.

Ud over at være “journalistiske aktivisme”, som Information skyder sin relancerede printavis i gang med, er kampagnen udtryk for, at web-journalistik tænkes ind i den trykte avis.

“Ideen er ikke født på net-redaktionen, men af to printjournalister, som har tænkt deres research ind i netværkstankegangen på nettet. Så det fede ved projektet er også, at det viser vores ambition om, at der ikke skal være åndssvage modsætninger mellem print- og onlinejournalister, men at vi kan skabe fælles projekter,” siger Nikolai Thyssen.

Kampagnen ‘Vi overvåger overvågerne’ skydes i gang i den relancerede avis torsdag.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også