Søndagsaviserne er pressede

Søndagen skulle være det tidspunkt, hvor de karrieretravle avislæsere kunne læne sig tilbage og folde sektion efter sektion ud. Men selv om søndagsavisernes læsertal og oplag typisk er mindre pressede end på hverdage, er de ikke længere uberørte af fald. For deres rolle som "tilbagelænede medier" og "me-time" kan udfyldes af andre medier, ifølge en bureau-vurdering.
MediaWatch

Søndagen skulle være det tidspunkt, hvor de karrieretravle avislæsere kunne læne sig tilbage og folde sektion efter sektion ud.

Men selv om søndagsavisernes læsertal og oplag typisk er mindre pressede end på hverdage, er de ikke længere uberørte af fald.

For deres rolle som "tilbagelænede medier" og "me-time" kan udfyldes af andre medier, ifølge en bureau-vurdering.

"Dette er der mange substitutionsmuligheder til f.eks. i magasin- og debatprogrammerne på tv, men også på print i livsstilsmagasinerne, hvor mange udgivelser har fremgang i læsertal," siger Sine Hermansen, printmanager hos MEC, til Børsen.

Hun anbefaler tre muligheder for udviklingen af søndagsaviserne. Det kan eksempelvis være fleksible abonnementsordninger, loyalitetsklubber og frit valg af avisens sektioner.

Læsertallene for 2. halvår 2011 viser, at Politiken tabte færrest læsere i forhold til samme periode i 2010 med et fald på blot 0,2 pct. Jyllands-Posten tabte seks pct. af læserne og Berlingskes søndagslæsertal faldt med 7,6 pct.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også