Læsertal: B.T krydser klinger med EB

På avispapiret kan styrkeforholdet mellem tabloid-konkurrenterne Ekstra Bladet og B.T. være ved at ændre sig til B.T.’s fordel. Læsertallene for de seneste 12 måneder viser, at Ekstra Bladet typisk har haft mellem 20-40.000 flere daglige læsere end B.T., men i de seneste tre måneder er billedet vendt, ifølge de seneste tal fra Gallup.
MediaWatch

På avispapiret kan styrkeforholdet mellem tabloid-konkurrenterne Ekstra Bladet og B.T. være ved at ændre sig til B.T.’s fordel.

Læsertallene for de seneste 12 måneder viser, at Ekstra Bladet typisk har haft mellem 20-40.000 flere daglige læsere end B.T., men i de seneste tre måneder er billedet vendt, ifølge de seneste tal fra Gallup.

I gennemsnit har B.T. haft 255.000 daglige læsere i de seneste tre måneder mod Ekstra Bladets 246.000 læsere.

I december havde B.T. nemlig 260.000 læsere, hvilket var 5.000 mere end Ekstra Bladet. I januar førte Ekstra Bladet med blot 3.000 læsere, mens B.T. igen i februar gav Rådhuspladsen baghjul med hele 23.000 flere læsere.

Redaktionelle oprustninger
Senere på måneden bliver B.T. relanceret, hvilket formentlig følges op af en kampagne over for læserne. Målet er at blive endnu mere nyhedsstærk. Relanceringsinitiativerne kan muligvis forrykke balancen yderligere mellem de to tabloider. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor holdbar effekten er. Fremgangen efter de fleste avis-relanceringer viser sig nemlig traditionelt at være en stakket frist.

Begge taber læsere
Ekstra Bladet har også for nylig oprustet ved at udvide sin politiske redaktion på Christiansborg, for ifølge chefredaktør Karen Bro efterspørger læserne politiske historier, når de er konkrete og serveret i øjenhøjde. Hun forventer, at den redaktionelle styrkelse af avisen kan give både nye og yngre læsere.

Ser man på læsertalskurven for det seneste år, står det desuden klart, at Ekstra Bladet og B.T. alt i alt kæmper om, hvem der kan miste læsere i det mest langsomme tempo. For begge taber læsere. I forhold til februar 2011 havde Ekstra Bladet i februar i år 113.000 færre læsere. B.T. havde 71.000 færre læsere. Månedstallene skal dog læses med forbehold, da de er behæftet med en vis usikkerhed.

Tæt oplagskamp
Oplagsmæssigt har B.T. fået overtaget med knap 68.000 daglige solgte eksemplarer imod Ekstra Bladets knap 66.000 eksemplarer i et gennemsnit for 2. halvår 2011, ifølge tal fra Dansk Oplagskontrol. Igen hænger det sammen med, at B.T. har tabt mindst oplag med et fald på 2,7 pct. mod EB’s fald på 9,7 pct. i forhold til samme periode 2010. I januar i år havde Ekstra Bladet dog et lidt større oplag end B.T.

Lang vej for B.T. på nettet
Med en halv million flere månedlige brugere (ca. 1,5 mio. i alt, red.) og knap 90 millioner flere månedlige sidevisninger, er Ekstra Bladet ubetinget større end konkurrenten B.T. på nettet, ifølge januartallene fra FDIM.

Ekstrabladet.dk har desuden haft en vækst i antal brugere på 10 pct. i forhold til januar 2011, samt en vækst i antallet af sidevisninger på 18 pct. På Bt.dk er udviklingen gået modsatte vej med et fald i brugertallet på fem pct. og et fald i sidevisningerne på 19 pct.

B.T.'s nyudnævnte chefredaktør, der har en digital baggrund, Anders-Peter Landert har dog ambitioner om at gøre Ekstra Bladet rangen stridig på nettet også.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også