Dagblade: For tidligt at afblæse krisen

Dagbladene fik en iskold start på årets annonceomsætning ifølge DDRB's indekstal for annonceomsætningen, der viste et omsætningdyk i dagbladskategorien på 13 pct. i januar i forhold til januar 2011. Nedgangen blev bekræftet af annonceoptællingen fra Metroxpress' Admonitor, der optæller annoncevolumen i de landsdækkende dagblade, og som meldte om otte pct.

Dagbladene fik en iskold start på årets annonceomsætning ifølge DDRB's indekstal for annonceomsætningen, der viste et omsætningdyk i dagbladskategorien på 13 pct. i januar i forhold til januar 2011. Nedgangen blev bekræftet af annonceoptællingen fra Metroxpress' Admonitor, der optæller annoncevolumen i de landsdækkende dagblade, og som meldte om otte pct. færre annoncer i dagbladene i januar og 11. pct. færre i februar sammenlignet med 2011.

Både Politiken og Berlingske bekræfter, at 2012 ikke har budt på mere ro på markedet - begge ligger dog samlet set på niveau med 2011 indtil videre.

"Her på Politiken har januar og februar været som nat og dag. I januar lå vi ca. syv pct. under januar 2011, mens februar endte anderledes positivt med et resultat tilsvarende over sidste år. Foreløbig ligger politikens printomsætning i 2012 dermed ikke under sidste år. Det er meget tilfredsstillende i forhold til de meldinger, vi tidligere har hørt for dagbladene i 2012," siger annoncedirektør Henrik Børjesson, Politiken.

"Årets start gør det meget svært at se nogle klare tendenser for 2012. Vi fastholder fortsat forventningerne for 2012, men trods den fine februar er det for tidligt at afblæse krisen. De næste par måneder bliver meget afgørende. I marts skal vi f.eks. forhandle de sidste årsaftaler på plads for 2012. Det er her positivt at se de foreløbige niveauer for årsaftalerne, samt at mange lands-/image- og detailannoncører generelt er mere aktive igen end længe set," siger Henrik Børjesson. 

Berlingske: Januar bedst
På Berlingske melder annoncedirektør Søren Hyldgaard også om meget forskellig udvikling i januar og februar - men med modsat fortegn end på Politiken.

"På print var januar ok, mens februar var mindre god, og her lå vi under 2011," siger Søren Hylgaard. 

Berlingske har især ligget lavt i annoncetallene fra AdMonitor, og det skyldes især det vage boligmarked ifølge Søren Hyldgaard.

"Boligmarkedet har det skidt, og eftersom vi har langt det største boligmarked, giver det udslag i AdMonitors tal, fordi de også tæller rubrikannoncer med," siger Søren Hyldgaard og påpeger, at det ikke er de dyreste annoncemillimeter og derfor ikke rammer omsætningen så hårdt som volumen. Samlet set er han forsigtig optimist. 

"Jeg er rigtig glad for et nul i årets første to måneder sammenlignet med 2011. Detailannonceringen er ok - der hvor det stadig halter er hele businessmarkedet, finans, bank og forsikring. Men det skal nok komme, de er bare ikke kommet i gang endnu. Som det ser ud alt i alt nu, er jeg forsigtig optimist og tror, vi kan arbejde os ud af krisen. Også fordi der faktisk var grøde i markedet sidste forår, indtil sommerens set back," siger Søren Hyldgaard.

Bannervækst
Både Berlingske og Politiken melder samstemmigt om vækst på nettet især i bannersalget i årets to første måneder, og Henrik Børjesson ser samtidig positive tendenser i flere tungere annoncekategorier.

"Bannerannoncer et stadig i vækst, mens print i bedste fald ikke går ned. Det er dog positivt i dagbladene at se flere kampagner fra banker, kreditforeninger, bolig-, og bilannoncører igen. Også detailhandlen annoncerer mere igen. Måske inspireret af bedre forbrugstal end længe set. Endelig går det en smule bedre på jobannoncemarkedet," siger han.

- LR

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også