Global: Schibsted klar med betalingsløsning


 
MediaWatch


 

Schibsted vil matche Apples betalings-model
Det er hverken det lækre design, den mytiske afdøde stifter eller udbredelsen af Apple-gadgets, der for alvor vækker medieselskabernes misundelse. Deres største problem med Apple er selskabets eminent nemme betalingsløsning. På kapitalmarkedsdagene i London har Schibsted netop præsenteret sit modtræk kaldet ‘Spid’, som er en betalingsløsning der skal fungere på tværs af mediekoncernens digitale udgivelser. Det skal medvirke til at øge Schibsteds digitale indtægter, som nu blot udgør seks pct. af de i alt 1,6 mia. norske kroner, som selskabet henter ind årligt. Det svarer til 94 mio. norske kroner. “Vi må fortsætte med at eksperimentere med brugerbetaling. Vi har allerede 130.000 digitale abonnenter på Aftonbladet i Sverige,” siger koncernsjef Rolv Erik Ryssdal ifølge Kampanje.com.

MTG slået af Schibsted på børsen
MTG-aktien er faldet 12 procentpoint mere end det svenske børsindeks i år, og nu er markedsværdien på 18,4 milliarder norske kroner. Det betyder, at norske Schibsteds markedsværdi i øjeblikket er højere end MTG’s, for efter kapitalmarkedsdagen i London denne uge er den på 20,5 milliarder kroner. Schibstedaktien har i det seneste år været i vækst på 13,8 pct., mens MTG-aktien med Kampanje.com’s ord “faldt som en sten” med over 23 pct.

Mecom-salg af Edda Media til A-pressen strider mod loven
Det norske medietilsyn er kommet frem til, at A-pressens opkøb af Mecom-ejede Edda Medias lokale dagblade vil betyde, at A-pressens andel af lokalavismarkedet bliver for høj i forhold til norske regler. Andelen vil nemlig stride imod de regionale ejerskabsbegrænsninger for medierne, som man har i Norge. Det skriver Journalisten.no. Nu er der høring om Medietilsynets afgørelse. Hvis Medietilsynet holder fast i sin afgørelse derefter, får A-pressen mulighed for eksempelvis at skille sig af med nogle lokale titler. Hvis A-pressens tiltag godkendes af tilsynet kan handlen fortsat gå igennem. Den behandles dog også af de norske konkurrencemyndigheder i øjeblikket. Det skriver Kampanje.com

Metro trapper op i Sverige
Gratisavisen Metro fik for nylig konkurrence i Stockholm, og nu øger avisen sine udgivelser i Skåne, hvor weekendudgaven WKD kommer til. Det skal også udgives i Stockholm og Malmø, skriver Dagensmedia.se.

AdWeek giver kæmperos til Guardian-kampagne
Britiske Guardian har produceret en web-tv-reklame, der, baseret på en genfortælling af historien om de tre små grise, skal illustrere selskabets interaktive engagerende mulitimedietilgang til produktionen af nyheder. Nu troede vi ellers lige, at dagblade var totalt irrelevante og hægtede af medieudviklingen, lyder det mere eller mindre fra Adweek.com, som derfor er chokerede over at måtte indrømme, at annoncen er den bedste i 2012 indtil videre. Adweek.com linker til filmen, som godt kan anbefales at bruge et par minutter på.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også