Børsen: Strategien virker

Dagbladet Børsen faldt i oplagstallene for januar 14,5 pct. i forhold til samme måned i 2011. Med et oplagstal på 63.705 eksemplarer landede avisen umiddelbart et godt stykke under de 70.000, som chefredaktør og adm.

Dagbladet Børsen faldt i oplagstallene for januar 14,5 pct. i forhold til samme måned i 2011. Med et oplagstal på 63.705 eksemplarer landede avisen umiddelbart et godt stykke under de 70.000, som chefredaktør og adm. direktør Anders Krab-Johansen vurderede, at avisen ville falde til i 2011 som en følge af det opgør med avisens hidtidige bladsalgsstrategi, baseret på rabatter, som han satte i gang, da han kom til avisen for et år siden.

"Det går fuldstændig som ventet. Vi har lige fået årsoplagstal for 2011, og her ligger vi lige under de 70.000, som var vores mål," siger Anders Krab-Johansen, der samtidig påpeger, at avisen for 2012 har budgetteret med et oplag, der falder yderligere 5000 eksemplarer.

"I vores budget for 2012 regner vi med et årsoplag på 65.000. Men det er vigtigt at forstå, at oplag ikke målsætningen for Børsen. Det er bundlinjen," siger Anders Krab-Johansen.

Og bundlinjen har det godt ifølge direktøren - og der bekræfter årsregnskabet for 2011, som Børsen offentliggør i overmorgen, onsdag.

"Årsregnskabet viser, at vores strategi virker. Børsen er en kvalitetsavis til en bestemt målgruppe, og vi skal ikke føre en strategi, der udvander brandet ved at forære indholdet væk."

Trygge ved udviklingen
Også læsertallene dalede i 2011 - men procentuelt ikke i nær samme grad som oplaget. Ifølge de seneste aktualitetstal fra Gallup gik avisen tilbage fra 212.000 (gennemsnit for november-januar 2011) til 194.000 (gennemsnit for november - januar 2012).

"Læsertallene har faktisk udviklet sig overraskende positivt sidste år. Spørgsmålet er altid, hvor meget et strategiskifte som vores vil slå igennem på læsertallene, og vi kommer lidt lavere ud af 2011, men vi er rimeligt trygge ved udviklingen," siger Anders Krab-Johansen, der ikke vil sætte tal på forventningerne til læsertallene i 2012. 

Så vi skal ikke forvente, at Børsen ændrer salgsstrategi?

"Ikke det, der minder om. Vi har det laveste frafald af abonnenter, vi har haft længe, og vi skal ikke bruge vores ressourcer på at hente abonnenter, der ikke kan betale sig. Vi skal bruge dem på at lave en kvalitetsavis, der er tilgængelig på alle platforme hele døgnet."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også