MediaWatch

“Myten om at alle vores læsere er ved at dø holder ikke”

Aftonbladet har droppet jagten på de unge avislæsere og satser på 40+. På Ekstra Bladet vil chefredaktør Karen Bro ikke gentage den strategi.

Avislæsning er primært en beskæftigelse for meget voksne mennesker. Det vil sige dem over 40 år for Ekstra Bladet og B.T. og dem 60 år eller derover for morgenaviserne, ifølge Gallup-tal.

Den erkendelse har fået svenske Aftonbladets chefredaktør Jan Helin til at satse på 40+-læserne, når den relancerede tabloidavis kommer på gaden i dag. Hans danske “tabloid-kollega” Karen Bro, chefredkatør på Ekstra Bladet har dog ikke tænkt sig at følge i de svenske fodspor.

“Jeg har ikke opgivet de yngre læsere, men vi målretter først og fremmest avisen til de kernelæsere, vi har nu,” siger Karen Bro.

Hovedparten er mellem 30 og 59 år
46 pct. af Ekstra Bladets kernelæsere er mellem 30 og 59 år, 36 pct. er mellem 12 og 29 mens de sidste 18 pct. er over 59 år, ifølge Karen Bro, som tilføjer:

“Så myten om at alle vores læsere er ved at dø holder ikke.”

Ved at blive endnu skarpere på indholdet til kernelæserne, der trods alt er yngre end hvad både morgenaviserne samt Kristeligt Dagblad og Information kan præstere, forventer Karen Bro, at flere af de yngre læsere også kommer med ombord.

“Vores læsere er vældigt politisk engagerede, og de oplever os, som den enste avis, der taler magthaverne midt i mod. Det er baggrunden for, at vi nu er ved at styrke vores politiske redaktion. Derudover går læserne også op i kritisk sundheds- og forbrugsstof fra den nære verden. Med udgangspunkt i målrettet journalistik inden for de områder, så tror jeg sagtens på, at man kan få fat i nye læseres øjne op for papiravisen,” siger Karen Bro.

Det er med avislæsning som med kaffedrikning
Aftonbladets chefredaktør Jan Helin tør på sin blog ikke helt spå om, hvorvidt de unge læsere kommer til avisen, når de bliver ældre, men det tror Karen Bro på.

“Det er med papiravisen, som med at lære at drikke kaffe. Det er ikke noget, man kan lide, når man er superung, men når man bliver ældre, sætter man pris på en god kop mokka.”

I Frankrig eksperimenterer man med at forære avisen til de helt unge, som typisk ikke lige så mange penge som ældre. Kunne I overveje at sænke abonnementsprisen for dem?

“Det har vi ingen aktuelle planer om.”

Ekstra Bladet er et af de dagblade, hvis oplag er under hårdest pres i øjeblikket med ofte tocifrede procentfald per måned. Læsertallene klarer sig bedre og lå i gennemsnit på 269.000 på hverdage fra november til januar.

I 2011 fik Ekstra Bladet desuden det bedste resultat hidtil som følge af besparelser og overskud på netavisen.

Aftonbladets indsnævring af målgruppen på print får kritik af svenske printchefer. Politikens chefredaktør Anne Mette Svane er heller ikke tilhænger af ideen om at målrette avisen til 40+-læsere.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladet som led i en digital oprustning.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs