Berlingske: Stadig overkapacitet på trykmarkedet

Berlingske Media sikrede sig for nylig tryk af Søndagsavisens ugentlige oplag på 1,3 mio. aviser. En lun anretning at få serveret på et trykmarked, der har sat mange mediehuse under pres de senere år.

Berlingske Media sikrede sig for nylig tryk af Søndagsavisens ugentlige oplag på 1,3 mio. aviser. En lun anretning at få serveret på et trykmarked, der har sat mange mediehuse under pres de senere år. Det skyldes især den overkapacitet, der er fulgt med gratisavislukninger og generelle oplagsfald, og som Berlingske Media i øvrigt selv spædede til i begyndelsen af januar, da huset lukkede Urban og trak et hverdagsoplag på godt 90.000 ud af produktionen i Berlingske Avistryk A/S. Endnu en god grund til, at ordren fra Søndagsavisen må varme i Pilestræde.

"Der er stadig overkapacitet på markedet, og derfor handler det om at være utrolig konkurrencedygtig. Det har vi arbejdet meget på at blive, og det betyder, at vi nu kan sikre os opgaver, vi ikke har kunnet før, til en konkurrencedygtig pris og kvalitet," siger Lisbeth Knudsen, adm. dir. Berlingske Media.

Stor trykportefølje
For få uger siden blev Datagraf trukket ned af en urentabel trykkeri-del og gik konkurs, og i sidste uge meddelte Egmont, at koncernen vil afhænde sine trykkerier. En taktik man også har fulgt i JP/Politikens Hus, der har skilt sig af med to ud af tre trykkerier de senere år, hvorimod Berlingske Avistryk A/S stadig driver fem trykkerier - tre helejede og to delejede. 

"Det gør vi, fordi vi har en stor trykportefølje, og fordi det lykkes os at hente nye ordrer ind. Så længe vi kan det, bevarer vi det antal trykkerier, vi har. Men vi er i en branche, hvor der hurtigt kan ske ændringer, og vi skal selvfølgelig hele tiden vurdere, om det stadig kan betale sig," siger Lisbeth Knudsen, der pointerer, at trykkerierne løber rundt. Også her har Berlingske skåret forretningen hårdt til - hvor meget, vil direktøren dog ikke sætte tal på.

"Men vi har nedbragt omkostningerne både på medarbejderside og ledelsesside for at kunne få konkurrencedygtige priser og højere fleksibilitet,"siger Lisbeth Knudsen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også