MediaWatch

Kristeligt går efter 15.000-20.000 nye prøveabonnenter

Dagens relancering af Kristeligt Dagblad skal ikke kun gøre smilet bredere hos avisens nuværende læsere, men også bone ind i abonnementsbasen. Det skal en stor markedsførings- og salgskampagne bane vej for, hvor nye læsere kan få Kristeligt Dagblad leveret fire uger gratis.

Dagens relancering af Kristeligt Dagblad skal ikke kun gøre smilet bredere hos avisens nuværende læsere, men også bone ind i abonnementsbasen. Det skal en stor markedsførings- og salgskampagne bane vej for, hvor nye læsere kan få Kristeligt Dagblad leveret fire uger gratis.

"Vi styrer lige som alle andre aviser mod at have så mange fuldt betalende abonnenter som muligt, men Kristeligt Dagblad er samtidig en lidt anderledes case. Fordi vi er en nicheavis skal vi ud i hænderne på folk, før de kan tage stilling til avisen. Derfor kører vi stadig med tilbud om fire ugers gratis prøveabonnement, som vi så kan følge op på salgsmæssigt," siger salg- og marketingdirektør Joachim Langagergaard, Kristeligt Dagblad.

"Vi forventer alt i alt med respons-kampagnen og de andre tiltag, der er i spil, at få 15.000-20.000 nye prøveabonnenter."

Hvordan er konverteringen til fuldt betalende abonnenter?

"Vi konverterer rimeligt godt, ellers ville vi spare omkostningerne. Det er klart, at det er dyrt at forære avisen væk i fire uger. Men vi har investeringen hjemme igen på relativt kort tid i branchesammenhæng," siger Joachim Langagergaard.

Tykkere avis
Ud over nyt design udvider Kristeligt Dagblad som led i relanceringen avisen redaktionelt bl.a. med mere kultur- og eksistensstof, sundheds- og tv-stof. Det betyder, at nye læsere får en lidt tykkere avis i hænderne.

"Vi føjer 6-8 boadsheet-sider til avisen om ugen, cirka to ekstra sider hver dag," siger chefredaktør Erik Bjerager.

Blandt de nye stofområder i spalterne er sundhed og helbred, der har vundet frem på de fleste avissider de senere år.

"Vi laver i forvejen en avis, hvor der er meget stof til hjernen og hjertet, og nu vil vi også gerne tilføre noget til kroppen. Det er et ønske fra læserne, og det svarer også til vores egen fornemmelse af udviklingen. Men vi skal løfte det på vores egen måde med fokus på krop og sjæl, så det ikke bliver en styrkelse af den generelle sundhedsdyrkelse, men vi også har den anden side med," siger Erik Bjerager.

Relancering følger på nettet
Dagens relancering er møntet på avisen, men Kristeligt-dagblad.dk står også til en overhaling i år. Ikke nu, men senere på året og med avisens nye onlinechef Troels B. Jørgensen, der skifter fra Berlingske til Kristeligt Dagblad 1. marts, i spidsen for fornyelsen. Selvom Kristeligt Dagblad allerede har nogen brugerbetaling på nettet, idet alle avisartikler bliver lagt på nettet, men kun få kan læses gratis, er emnet fast punkt på dagsordenen, forklarer chefredaktøren.

"Vi følger debatten nøje, og jeg er enig i, at det er indlysende, at betaling er den eneste rigtige vej at gå. Vi må også bare konstatere, at erfaringen siger, at det er et fåtal, der vil betale i dag," siger Erik Bjerager.

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs