Lav pris for Metro-opkøb

Kinneviks bud på Metro skyldes, at gratisavis-koncernens økonomi viser sundhedstegn, og så gælder det om at købe, før prisen stiger, vurderer analytiker.
MediaWatch

Der skal smedes, mens jernet er varmt - eller i hvert fald købes aktier, mens prisen er lav. Sådan lyder ræsonnementet formentlig, når det gælder Kinnevik-ledelsens ambition om at opkøbe hele Metro International, som Kinnevik i forvejen er hovedaktionær i. Det mener Henrik Schultz, analytiker i Argo Securities, som desuden forventer, at aktionærne har fået et tilbud, de ikke kan sige nej til.

Selvom buddet ligger cirka 46-47 pct. over aktiernes værdi baseret på et gennemsnit af de seneste måneders kurs, er prisen nemlig stadig på under en krone per aktie. Og Metro-aktien har længe været "glemt og billig" ifølge andre analytikere i SEB Enskilda.

“Den pris Kinnevik byder, og aktiekursen før buddet, er lav, når man ser på Metro Internationals læsere, oplag og på, at selskabet har været i relativt store problemer, men nu er restruktureret færdigt, og derfor udgør et væsentligt større værdipotentiale, selvom indtjeningen stadig er lav” siger Henrik Schultz, som mener, at de forhold kan have været udslagsgivende for, at Kinneviks bud kommer netop nu, hvor fjerde kvartal samt helårsregnskabet for Metro International var bedre end forventet og overskudsgivende.

Mere roligt liv uden for børsen
Han mener desuden, at Metro International vil få et bedre og mere roligt liv som helejet selskab, der ikke er underlagt børsens krav til gennemsigtighed, når det for eksempel gælder strategi og nye investeringer. Metro International var tidligere helejet af Kinnevik, fordi det var en del af MTG, som Kinnevik ejer. Siden blev Metro dog børsnoteret separat for cirka syv år siden, og det har ikke været en dans på roser, lyder det fra Henrik Schultz.

“Den rutchetur på børsen har Kinnevik haft fordel af at dele med andre aktionærer, fordi de kun har ejet lidt over 40 pct. af aktierne. Nu hvor det går bedre, vil de gerne tage hele upsiden selv, det er smart af dem,” siger Henrik Schultz og henviser til, at fjerde kvartals-rapporten fra Metro International vidnede om forbedrede resultater.

“Metro International er nu på rette vej, både når det gælder strukturen og de markeder, man satser på. Læsertals- og oplagsudviklingen i kombination med omkostningsstyringen og til dels resultaterne er bedre end i tidligere perioder. Så noget tyder på, at Metro er igennem den værste periode, så set fra Kinneviks side, er risikoen ved at blive helejer nok mindre nu, hvor det går bedre.”

Brænder ikke cash af
I sin meddelelse om købstilbuddet udtrykker Kinnevik tilfredshed med Metro Internationals strategi, som især går ud på at skille sig af med de tabsgivende europæiske markeder og satse på de frembrusende vækstrater i Asien og Sydamerika. Selvom Kinnevik er velpolstret, skal Metro-ledelsen dog ikke forvente at få en stor kontant indsprøjtning, mener Henrik Schultz.

“Nej, det tror jeg ikke. Metro International brænder ikke cash af på samme måde, som tidligere, nu er der tale om håndterbare tab. Men jeg tror ikke af den grund, at Kinnevik vil ønske, at de skal være meget ekspansive. Jeg vil ikke udelukke, at der kommer ekspanision i nogle markeder, men så vil det nok primært være med kapital, der kommer fra Metro selv,” siger Henrik Schultz.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også